Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Billigt designhotel på vej til Danmark

Design behøver ikke være dyrt, lyder strategien for den svenske hotelkæde HTL – der vil åbne 20 hoteller i Norden de næste fem år.

Morgenmaden siger på mange måder det hele. Du kan vælge fire ting. En croissant eller en pain au chocolat. En frugtsalat eller yoghurt. En smoothie eller en energidrik. Og en sandwich efter eget valg. Kaffen eller teen brygger du selv.

Ikke noget overflødighedshorn af en buffet, men frisk og lækkert og på en magisk måde lige tilpas.
Hvilket måske er hemmeligheden bag den svenske hotelkæde HTL Hotels succes: At den tilbyder lige præcis det, man har behov for og ikke mere.

Du betaler således ikke for store konferencerum, mødefaciliteter, fitnesscenter og andre ting, som mange store hoteller bruger penge på, men som ikke nødvendigvis har noget at gøre med dine behov. Du betaler for den plads, du selv optager, hvilket vil sige et værelse på knap 13 kvadratmeter. Og så betaler du for det loungeområde, hvor føromtalte morgenmad og dagens øvrige måltider indtages sammen med hotellets andre gæster og med lokale, der også er velkomne – om aftenen fungerer loungen, der har åbent 24 timer i døgnet, som bar.

Alt i alt bliver det til »A boutique hotel experience at an affordable price«, som HTL Hotels selv udtrykker det – hvilket vil sige priser ned til 699 SEK for en nat på et værelse med plads til to personer.

Netop den lokale vinkel er vigtig for HTL Hotels, måske for at personliggøre og opbløde et ellers knivskarpt koncept uden slinger i valsen. Under navnet »Local Everywhere« allierer hotelkæden sig med lokale kunstnere, DJs, modeller og andet smart godtfolk, der via hotellets profiler på Facebook, Instagram og Twitter giver gode råd til deres hjembys restauranter, cafeer, shopping, udstillinger med mere.

»HTL Hotels er et passende alternativ til (…) en ny generation af rejsende, der udover at søge fantastisk beliggenhed, kvalitet og pris også sætter pris på en personlig og forenklende digital oplevelse hele vejen rundt,« skriver HTL Hotels selv – et koncept, der foreløbigt har kastet en nominering af sig for »Innovator of the Year« ved det prestigefulde Grand Travel Award-show, som uddeles af Travel News i Sverige.

Det første HTL åbnede på Kungsgatan i Stockholm i maj 2014. Siden er HTL Grensen Oslo i det centrale Oslo kommet til med et andet på vej snart på hovedgaden Karl Johans gate. Senere i år følger hoteller i Helsinki og i København.

Kæden har "globale ambitioner" og satser på at åbne 20 hoteller i nordiske byer inden for de næste fem år.

htlhotels.com

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.