Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Ingemann

Toner fra himlen

For Henrik Wivel hører Ingemanns »Morgen- og aftensange« sammen, og i sit essay behandler han dem som en helhed og »et mirakel i dansk kultur«.

 »I østen stiger solen op«, »Morgenstund har guld i mund«, »Der står et slot i Vesterled«, »Den store stille nat går frem« og så videre Wivel forbinder Ingemanns salmer med oplevelser i digterens barndom og fremhæver hans suveræne evne til at flette dags- og døgnrytmen ind i universets rytme. Det er den samme rytme, Kirsten Kleins kosmiske fotografier følger. Tidligt skaffede Ingemann sig en æols- eller vindharpe, og for essayisten bliver den et billede på digterens forsøg på at indfange selve »tonen fra himlen«.

Det er i det lys, han tolker »Morgen- og aftensange« som en »dybt musikalsk tilnærmelse til altet, til Gud«. Smukt får Wivel fremhævet den mirakuløse poesi hos Ingemann. Findes der overhovedet i dansk digtning et mere nænsomt billede på Guds omsorg for skaberværket end linjen: »Gud ånder på øjet, når det græder«?

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.