Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Sex lindrer, kunst adspreder. Tilbage står ensomheden.

Daniel Dencik lader det meste håb ude i ni eminente mandefortællinger om kunsten, kærligheden og ensomhedens forbandelse.

Manden som menneske er i Daniel Denciks eminente noveller i »Grand Danois« stedt i forskellige grader af ensomhed. Foto: Sara Gangsted
Manden som menneske er i Daniel Denciks eminente noveller i »Grand Danois« stedt i forskellige grader af ensomhed. Foto: Sara Gangsted

Det begynder med en fortælling, »Et forår i Tokyo«, om en mand, der tager til Japans bizarre hovedstad for at dø. Det slutter med en fortælling, »Grand Danois«, om en mand, der har besøg af en meget yngre kvinde, som han planlægger at tage på lårene, med alt hvad deraf forhåbentlig følger. Desværre tager hun sandalerne på og går, inden der er sket noget. »Nogle gange bliver det hele bare lidt for sørgeligt,« forklarer hun.

De ni noveller i Daniel Denciks nye bog, »Grand Danois«, handler allesammen om ensomhed, og er netop ensomhed noget af det mest triste, så er det dog også samtidig opløftende, at der findes forfattere som Daniel Dencik, der så overbevisende kan skitsere forhold, forløb og anfægtelser, ofte, i denne sammenhæng, inkarneret af Den Midaldrende Mand, denne uopslidelige, litterære figur, der vel i al sin almene udsathed rækker ud over køn og alder.

»Der var noget ganske nænsomt over eksistensen herude. Timerne gled afsted på en venligere måde, alle passede sig selv, alt imens de holdt mund. Jeg så kvinder med børn, det var midt om natten, ingen græd, ingen lo,« lyder nogle linjer fra Tokyo-historien, der glasklart beskriver aleneheden i en sært fremmed storby. Hos Dencik falder ordene aldrig forkert.

I novellen »Labrador« er et par i krise på besøg hos kvindens ø-eneboer af en far, og skal de beholde det barn, hun venter, eller ej? Og får de det? Det får vi ikke at vide. I »Hansen« er der en stor dreng, der stikker af og opsøger sin aldeles fraværende far helt nede i Frankrig.

»Mr. Hansen, I presume,« siger faderen til drengen, da nutidens Stanley og Livingstone støder ind i hinanden ved byens bager. I »Næstekærlighed« afholder angst for en voldtægsmand i nærområdet ikke en forsømt midaldrende kvinde fra at knalde en yngre fyr i saunaen, selv om han kunne være forbryderen selv.

Intet bliver, hvad det kunne blive

I »Trøst« tager en filminstruktør til USA og mødes med Elisabeth, som måske kunne være blevet hans livs elskede, og sammen opsøger de den legendariske filmkomponist Angelo Badalementi, som også var den, der komponerede musikken til Daniel Denciks egen spillefilm »Guldkysten«. Måske er det en sand historie? I »Fredens park« afsluttes et forhold med en umådeligt trist og kort rejse til ekskonen i Dubai.

I »Skipper« møder en svensk mand en dansk kvinde, Mathilde – det er i 1980erne, da man stadig sejlede mellem Malmø og København. Han ser hende sådan her første gang: »Da hun åbnede munden, hang savl i tråde mellem læberne. Hun græd, mens hun stakåndet og dæmpet fortalte, at hun for tyve minutter siden havde forstået, at hun måtte slå op med sin svenske kæreste, stakkels, stakkels ham, men det var blevet umuligt ...«

Hun er dejlig, Mathilde, men heller ikke dét møde bliver til noget.

I »Sen anerkendelse« går en forfatter amok, da han bliver offer for et supriseparty, der vil fejre hans angivelige succes. »VI ELSKER DIG,« står der på et stort banner. »Lad mig være! Skrid ad helvede til med jeres lort,« lyder forfatterens svar.

Intet bliver, hvad det kunne blive. Slet ikke kærligheden. Manden som menneske er hos Daniel Dencik stedt i forskellige grader af ensomhed. Sex lindrer, kunst adspreder, men tilbage står den stadig, ensomheden, og kan man kravle ud af den, er det i hvert fald ikke i »Grand Danois«, det sker, og på den måde er Daniel Denciks eminente noveller nådesløse i deres konsekvens. Dertil stor kunst.

Titel: Grand Danois. Forfatter: Daniel Dencik. Sider: 176. Pris: 199,95. Forlag: Gyldendal.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.