Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Tegneserie

Pedantisk andetegner udstilles på godt og ondt

Don Rosas forvaltning af arven efter Carl Barks fremgår af ny, omfattende samleudgivelse.

Don Rosas stil er letgenkendelig blandt fans.
Don Rosas stil er letgenkendelig blandt fans.

En af forrige århundredes allerstørste historiefortællere var den afdøde Anders And-tegner Carl Barks - ham, der i flere år udelukkende var kendt som »den gode tegner«, fordi Disney-koncernen ikke ønskede at promovere de enkelte kunstnere bag serierne.

Denne politik ændrede sig i takt med, at tegneserier gradvis blev læst mere af voksne end af børn, og i dag får diverse tegnere og forfattere anerkendelse som ægte auteurs af eksempelvis danske Egmont, der står bag Disney-udgivelser i mange lande.

Ingen har dog fået tilnærmelsesvis så meget opmærksomhed som den 63-årige amerikanske tegner Don Rosa, som Egmont genudgiver samlet og i kronologisk rækkefølge i ni mægtige bind på i alt cirka 2.400 sider, hvoraf bind 1-6 nu er udkommet. Når Don Rosa besøger europæiske lande på bog- og tegneseriemesser, dannes der lange køer af fans, der ikke kan få nok af den sympatiske kunstner.

Don Rosa er uløseligt og på sin vis tragisk forbundet med førnævnte Carl Barks, der døde i 2000 som en højt respekteret legende. De fleste af Don Rosas historier tager nemlig udgangspunkt i ideer og miljøer, som er udtænkt af Barks, men er væsensforskellige fra denne tegner, og for undertegnede har Don Rosas samlede værk karakter af en livslang, ulykkelig forelskelse.

Mens Carl Barks er sprællende i sin fantastiske universer (hvem kan glemme ændernes jagt på firkantede æg i Andesbjergene?), er Don Rosa omhyggelig og nøjeregnende, grænsende til det pedantiske, i sin anstrengelse for bibringe andeuniverset en universel og videnskabelig konsistens. Firkantede æg ville aldrig få plads hos Don Rosa.

Som en ægte fan har Don Rosa brugt år på at destillere alle tilgængelige »fakta« om de bukseløse ænder fra Carl Barks´ alt andet end retlinjede univers og omsætte dem til tidslinjer og et kontroversielt stamtræ, hvor andefamiliens indre relationer bliver kortlagt med nørdet akuratesse.

Oprindelig var den omfattende brug af »fætre« og »onkler« i Disney-serierne et kysk forsøg på at holde biologien ude af det uskyldige serieverden, men Don Rosa kortlægger uden videre, hvem der har lagt æg med hvem.

Bedre som tegner end historiefortæller

Begge tegnere sender ænderne ud på eksotiske skattejagter, men Barks´ eventyr er altid indlejret i sylespids satire, hvor verdens grådighed og forfængelighed er på udstilling. Don Rosas historier er derimod apolitiske og mekaniske, samtidig med at de ofte er omstændeligt fortalt. Det skyldes ikke mindst Don Rosas førnævnte trang til at dokumentere den verden, ænderne bevæger sig i.

Den geografiske og historiske dokumentation kan dog stedvist blive interessant, som når Don Rosa omhyggeligt udfolder de australske aboriginers mystiske verdensbilleder i »Det store næbdyr«, der har sin egen stilfærdige ørkenstemning, eller beskrivelserne af Sydafrikas boerkrig i »Savannens skræk«, men som helhed er det ikke befordrende for fortællingens fremdrift, når siden pakkes med researchinformationer.

Dermed ikke sagt, at Don Rosas serier er ligegyldige, men det er først og fremmest som tegner, at Don Rosa har sit særkende. Hans på én gang neurotiske og pertentlige streg afviger stærkt fra andre langt mere anonyme disneykunstneres, og han er blandt andet blevet sammenlignet med undergrundstegneren Robert Crumb, uden at han i samme grad graver i de sorte hjørner af menneskepsyken.

Mere obskure inspirationskilder, som Don Rosa gerne vedstår sig, er tegnere som Harvey Kurtzman og Will Elder fra det oprindelige Mad Magazine. I sine bedste historier opnår han samme visuelle vildskab som Kurtzman, hvis tilbøjelighed til at tætpakke sine plancher med bugnende mængder af syrede detaljer Don Rosa har gjort til sin egen.

De i alt ni bind udgives i samarbejde med Don Rosa, der selv har bidraget med velskrevne biografiske tekster, ligesom også den norske historiker Øystein Sørensen, der er Anders And-ekspert, har bidraget med informative tekster om de forskellige lande og tidsaldre, som ænderne drager på eventyr i.

Titel: Don Rosas samlede værker, bind 1-6. Forfatter og tegner: Don Rosa. Kommenteret af Øystein Sørensen og Don Rosa. Sider: 272 pr. bind. Forlag: Egmont/Faraos Cigarer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.