Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roman

Nielsens filosofiske agentroman

Claus Beck-Nielsens tredje roman om sine demokrati-togter er hans hidtil bedste. Her mixes spændingsroman, kulturanalyse, filosofi, satire og bekendelse efter alle kunstens regler.

Bedst som man troede, at »Nielsen«, alias Claus Beck-Nielsen og Das Beckwerk, med sin store selvbegravelseshappening sidste år havde lukket både sit demokratiprojekt og sin selvundersøgelse ned, popper der en begivenhed op.

Denne gang er det en roman, »Store Satans Fald«, som sammen med »Selvmordsaktionen« (2005) og »Suverænen« (2008) udgør en romantrilogi. »Store Satans Fald« er en slags filosfisk agentroman om Nielsen og Rasmussen, der rejser til Iran for at starte en ny revolution. Som i de tidligere bøger er målet at få folk til at tale sammen for på denne vis at få indført demokratiet.

De to agenter kommer undervejs i kontakt med såvel den iranske kernefamilie som de undertrykte kvinder og de unge mænd. Men myndighederne holder skarpt øje med dem, og da Rasmussen og Nielsen i bund og grund er mere optagede af egne behov og egoer, trækker de et blodigt spor efter sig, idet regimets agenter ikke er sene til at slå en klo i de mennesker, Rasmussen og Nielsen har haft nærkontakt med.

Det iranske regimes frygt er, at de står i ledtog med den Store Satan, inkarnationen af al vestlig tankegang og - især - efterretningsvæsen, og som det viser sig i løbet af romanen, er frygten ikke helt uden grund.

»Store Satans Fald« er skrevet med skiftende fortællerposition mellem Nielsen, Rasmussen, den iranske efterretningstjeneste, en amerikansk agent, en dansk kontakt, der indsamler parrets videobulletiner og - ikke mindst - en universitetsprofessors forelæsning om den franske filosof Michel Foucaults overraskende forsvar for den iranske revolution i 1979. Sidstnævnte bliver en slags filosofisk undertekst for Rasmussen og Nielsens projekt med sin forestilling om mennesket som en joker, der kan ændre spillet. Som en katalysator, mere end en traditionelt handlende helt.

Nielsens selviscenesættelser og radikale happenings har i snart mange år været ført med en konsekvens, vi ikke har set magen til i dansk kulturliv, og har desværre også skygget for det forhold, at han måske først og fremmest er en fabelagtig forfatter med et skarpt blik for nogle af de uløselige paradokser, der kendetegner vores globaliserede virkelighed.

Han er nådesløst selv- og bekendtskabsudleverende, blander platheder med patos og nedbryder konsekvent grænsen mellem fiktion og virkelighed. Når røgen fra alle de spektakulære happenings med tiden har lagt sig, vil det være bøgerne, der står tilbage. Og de vil stå solidt og uomgængeligt i litteraturhistorien, ingen tvivl om det.

Mød Nielsen på Louisiana Literature på Meese Scenen søndag kl. 14, hvor han interviewes af kritikeren Lilian Munk Rösing.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.