Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Når verden er ved at gå under

Kristian Leths debutroman er banal og på visse måder genial

Bog
Bog

 

Af Merete Reinholdt kultur@berlingske.dk

Verden er ved at gå under i Kristian Leths debutroman, »Mithos«, virkeligheden opsluges af det hinsides - og af frygt og fastlåste opfattelser af sandt og falsk, af mystik og videnskab - og efterhånden som den apokalyptiske dannelsesroman skrider frem, forstår man, at sandheden er en sammensat størrelse, og at man først og fremmest kan stole på sig selv.

Det lyder kryptisk, og det er Leths roman også. Det er fantasy for voksne, en moderne fabel med mange af det klassiske eventyrs grundelementer, og samtidig er det en udviklingshistorie med et klart budskab om ikke at adskille videnskab og spiritualitet som modsatrettede begreber. Verden ender i ragnarok, hvis ikke vi forstår at flette fakta med fantasiens og mystikkens nådegave, og hvis vi fortsat holder fast i, at sandheden er en entydig og statisk størrelse.

Det er jo såre fint og svært forstandigt, men også sært banalt, som det kommer til udtryk i Leths roman. »Mithos« er en sammensat størrelse, der langt hen ad vejen er fremragende i både sprog og fortællestil, men som også indimellem taber højde og bliver for fersk og klichéfyldt.

Den unge Taom lider af uforklarlige anfald, hvor han i en slags febervildelser har syner om landet Mellas snarlige undergang. Anfaldene bliver stadigt værre, og hans mor beslutter derfor egenhændigt at hente hjælp hos det forbudte Broderskab. Det kan kun lade sig gøre, fordi Taoms far, der er en af kejserens betroede videnskabsmænd og absolut ikke tror på uforklarlige åbenbaringer og anden mystik, er på rejse.

Taom begynder at tvivle på farens fastlåste verdenssyn og ender med at stikke af hjemmefra sammen med veninden Aena. Som i et ægte folkeeventyr skal de igennem mange strabadser og prøvelser, før de når frem ved vejs eller rettere verdens ende. De bliver angrebet af de lovløse og pestramte, af hulebjørne, ulve og abelignende gnavere, og de må endog kæmpe mod deres tro på ret og vrang, og især Taom må slås mod sin egen indre tvivl i forhold til, hvem han er, og hvad hans rolle er.

Ret tidligt på deres færd bliver de ved et uheld skilt fra hinanden, og de må derfor hver især søge andre rejsefæller og hjælpere. Men det er ikke alle, man kan stole på, og den erfaring er dyrekøbt.

Aena når først frem til kejserbyen Mantua, hvor hun får foretræde for den unge kejser. Han er omgivet af rådgivere, der viser sig at have forskellige dagsordener, og selv om det er svært for hende at vide, hvem hun kan sætte sin lid til, er det ganske tydeligt for læseren, nok også for tydeligt. For selv om Leth gerne vil vise flertydigheden i enhver sandhed, så er de gode langt hen ad vejen gode, mens de onde mest er onde.

Hvis man kan se igennem fingre med det banale i denne på visse måder geniale roman, så får man med »Mithos« en både tankevækkende og eventyrlig læseoplevelse. Det er en stilsikker debut, der nok hovedsagelig vil begejstre det læsehungrende fantasy-publikum fra teenagere og op.

 

 

Forfatter: Kristian Leth. Sider: 352. Pris: 300 kr. Forlag: Lindhardt og Ringhof.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.