Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roman

Kroppen taler kraftfuldt i ny roman

Der er krop og oceanisk følelse i Iben Mondrups overbevisende »Store Malene«.

Det iagttagende blik er omdrejningspunkt i forfatteren og billedkunstneren Iben Mondrups roman »Store Malene«. Natur og kropssprog taler kraftfuldt i romanen, der har navn efter en fjeldtop ved Nuuk, og som er en stærk og selvstændig fortsættelse af romanen »En to tre – Justine« fra sidste år, hvor vi fik et skarpt indblik i det konkurrenceprægede kunstmiljø og kunstneren Justines søgen efter identitet.

Konturerne af nye udviklingsmuligheder tegnede sig allerede i den foregående roman i Justines fotografiske selvportrætter og hendes fokus på kroppens sprog. Man må sandelig sige, at Iben Mondrup forstår at bruge kroppens alfabet i »Store Malene«, hvor bleg hud, hvalkød og blod bliver iagttaget. Man læner sig ikke bare tilbage og nyder stemningen i beskrivelserne af de blå og violette grønlandske fjelde, isfjorden og den elastiske tid i den tålmodige venten på hvalen. Man er fremme i sædet, når Justine iagttager parret Mette og Jesper, som hun møder på en fjeldvandring, og når hun lader blikket glide hen over nogle nøgenfotografier af en sorthåret mand.

Fotografierne finder hun i det hus i Nuuk, hun har lånt af en sygeplejerske, og hvor Justine synes, at hun støder mod en mur af hud. Vi er med, når hun isolerer sig eller vælter ud i nattelivet. Grænseløsheden fornemmes i alle situationer – og Justine har en skarp og begærende iagttagelsesevne og en drømmende sans for muligheder. Men det er, som om hun med mulig inspiration fra Tom Kristensens roman »Hærværk« skal helt ned på bunden af sjæleakvariet for at komme op og frem til en ny erkendelse, en ny identitetsopfattelse.

Justine er optaget af Jespers fysiske fremtoning, men hun lader sig også udnytte af parret. Da Justine møder manden fra fotografierne, kommer der skred i handlingen, og yderligere dramatik opstår. Stemningen er flere steder erotisk ladet, men ligger tæt op af ensomhedsfølelse og destruktion. Beskrivelsen af Justines ensomhed og fornemmelse af at være porøs er fin og foruroligende. Som det hedder et sted: »Ensomheden er enorm. Hun ligger på madrassen, der er ingen hinder mellem dét der er hende, og dét der er rummet«.

Det originale i romanen ligger i den indgående og billedmættede beskrivelse af åbenheden og modtageligheden, den særlige rum-opfattelse og i den gradvise og til dels surrealistiske naturtilknytning, som man må kalde en oceanisk følelse. Det viser sig frugtbart for romanens univers, at Iben Mondrup også er billedkunstner. Her er iagttagelser, der får lov til at stå selvstændigt som billeder, hvilket giver læseren mulighed for at se og sammenføje. Samtidig angiver Iben Mondrup det store overordnede perspektiv ved at lade drøm og virkelighed glide sammen, idet Justine drømmer, at hun: »driver ud og ind af virkeligheden og udsigten, hun er en måge der svæver over klipperne«.

Som læser svæver man også, når Iben Mondrup viser os både kødet og klipperne, grådighed og grænseløshed.

Forfatter: Iben Mondrup Titel: »Store Malene« Sider: 159 Pris: 250 kr. Forlag: Gyldendal

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.