Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Bøger

Kristus er på krigsstien i norsk krimi

En drabsdømt narkoman genopstår som sin fars skånselsløse hævner i Jo Nesbøs mytologiske mordhistorie »Sønnen«.

Forfatter Jo Nesbø.
Forfatter Jo Nesbø.

Messias vender tilbage. Som morder.

Det sker i norske Jo Nesbøs nye krimi, »Sønnen«, der er en sublim litterær thriller med mytologiske undertoner og sædvanligt sprogligt og veloversat overskud. Temaet er hævn, skyld og soning, og den simple, men stærkt foruroligende historie er spækket med religiøs symbolik og dobbelttydighed, der tilføjer romanen ekstra dybde og næsten filosofisk tyngde.

Messias er søn af en afdød politimand, og som det sig hør og bør, er den atypiske profet derudover en af samfundets udstødte, hvorom der står en aura af godhed og gyldent lys. Men hvor den kristne Guds søn var godheden selv, er denne bogs Jesus-lignende hovedperson en barsk og brutal drabsmand, der er genopstået af en næsten livløs, livstræt livstidsfange med stiksår på kroppen og ar på sjælen.

Han hedder Sonny Lofthus og er den sørgelige rest af en opløst familie, der blev slået ud af kurs, da den elskede og forgudede far tilsyneladende tog sit eget liv, efter at han blev afsløret i korruption og korrupt embedsførelse. Sonny endte på samfundets bund, som professionel syndebuk for hærdede forbrydere, der mod betaling i heroin har købt ham til at påtage sig skylden for forbrydelser, han ikke har begået. I 12 år, siden han var 18, har han siddet indespærret i Oslos bedst sikrede fængsel.

Da han en dag får at vide, at faren i virkeligheden var ren som den norske fjeldsne og faktisk blev myrdet, vågner Sonny op til dåd, han genopstår så at sige, bryder både sine narkotiske og frihedsberøvende lænker og flygter fra fængslet. Herefter går han målrettet og minutiøst i gang med at hævne både faren og sig selv – han gør så at sige op med (under)verdenens dårskab, og som den dømmende, men retfærdige Guds søn forviser han de uværdige fra om ikke paradiset, så det jordiske liv.

Undervejs møder han den smukke Martha, der leder et hjem for hjemløse misbrugere, og kærligheden, der vokser mellem de to, bliver både en smuk historie midt i alt det grimme og et forstørrelsesglas for den eksistentielle konflikt, der ligger i bogens tema om skyld og hævn, overgivelse og tilgivelse. Sonny er i bund og grund et godt menneske, han er ren og retfærdighedssøgende, en empatisk morder, der vil udrense det onde og hjælpe de svage – men som også til sidst må erkende, at ingen kender sandheden, og at det, man tror er rigtigt, ikke nødvendigvis er det i den form, man opfattede det.

Udgangspunktet eller katalysatoren for det, der ender i dommedag for de syndefulde, er den forbrydelse, som Sonnys afdøde far blev beskyldt for at have begået: at have været mafiaens muldvarp inden for politiet. Men der ligger også en voldsom Kain og Abel-konflikt bag dette syndefald, og dette drama afsløres gradvist og grufuldt, så det i sidste ende eftertrykkeligt slås fast, at der ikke kun findes gode og onde, at verden ikke er sort-hvid, men at de fleste, om ikke alle, ligger i det store brede felt, hvor man er både-og.

At der hen imod slutningen opstår en form for fortællemæssig overophedning i en dramatisk scene, hvor det er lidt svært at følge med i, hvem der gør hvad, hvornår og hvorfor, ændrer ikke ved, at »Sønnen« er en original og stærkt anbefalelsesværdig thriller og en meget vellykket erstatning for forfatterens fremragende Harry Hole-serie, som han holder en lille pause fra.

Det er sjældent, at krimier er så fermt fortalt og samtidig er så meget mere end ren underholdning. Men Nesbø er en mester, og hans hætteklædte hovedperson, der til forveksling ligner forfatterfotoet på bogens bagside, er noget så overrumplende som en levendegjort messias, der som menneske og morder missionerer for, at læseren forholder sig til skyld og straf.

Titel: Sønnen Forfatter: Jo Nesbø Oversat af: Allan Hilton Andersen Sider: 442 Pris: 299 kr. Forlag: Modtryk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.