Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roman

Kan man stole på minderne?

I »Sommer med familien« skriver franske Arnaud Delrue raffineret om den store, alt­ødelæggende hemmelighed.

»Det var en uge siden, vores søster var død.«

Sådan indleder Arnaud Delrue »Sommer med familien«. Linjen leder tankerne mod en af de kendteste åbningslinjer i fransk litteratur, nemlig »I dag døde mor« fra Albert Camus’ »Den fremmede«. Og hovedkarakteren, Philippe, minder da også, på de første sider, om Mersault i det eksistentielle hovedværk. Samme passivitet, samme distance, samme nøgterne registrering af omgivelser og hændelser.

Om referencen til »Den fremmede« er tilsigtet, er ikke godt at vide, men tanken om Camus gav i hvert fald min læsning af »Sommer med familien« en ekstra dimension. Ikke mindst da indtrykket af Philippe gradvist forandres, væk fra betragterpositionen, og viser sig at være dybt og følelsemæssigt involveret i sit liv.

Men tilbage til romanens første sider, hvor Philippe fortæller om sin nylig afdøde søster og om lighuset, hvor hun ligger: »Det var hvidt. Det var rødt. For alle blomsterne var røde. Det ville mor gerne have.«

Moren havde indtil Claires død tre børn. Nu er Philippe og lillesøster Marie tilbage i huset. Netop Marie er hende, Philippe fortæller fortroligt til gennem hele romanen og via vendinger som »Det ved du også, Marie.«

Philippe sidder og taler til søsteren, opdager læseren, i en varevogn, som han er ved at køre fra hjembyen til et gemmested i Spanien. Hvad han er på flugt fra, det står ikke klart, og fortælleformen gør det ikke mindre tydeligt, ligesom tekstens opdeling i 157 nummererede teststykker skaber et flimrende billede af minder fra Philippes fortid og de landskaber, varevognen kører gennem.

Landskabernes skønhed står i kontrast til fortidens mørke, der træder frem af de mange erindringsglimt. Men selv om glimtene bliver flere, bliver billedet af, hvad der reelt er hændt, og hvorfor Philippe er på flugt, aldrig helt klart. Arnaud Delrue bruger på den måde thrillerens dækning og afdækning af forløb til at skabe suspense, og at han ved siden af sit forfatterskab er fotograf, mærkes i måden, han skriver i scener på. Det er som at læse en film, hvor spørgsmålene bliver flere for hver indstilling. For hvad var det egentlig for et forhold, Philippe havde til sin afdøde søster? Var det helt normalt? Og er hans minder overhovedet troværdige?

Det sidste frygter man i højere og højere grad. Specielt efter at have læst dette minde om den afdøde søster: »Hun tog mit ansigt mellem hænderne, og hun kyssede mig. Vi elskede. Endnu voldsommere end de forrige gange. Claire sagde ofte at hendes krop ville eksplodere, hvis jeg ikke længere rørte ved hende.«

Spørgsmålene bliver bare med at hobe sig op: Var søsteren psykisk syg fra begyndelsen, eller ødelagde et incestuøst forhold til Philippe hende? Blev hun gravid med ham? Slog han hende ihjel? Og til sidst: Hvor er lillesøster Marie, som Philippe hele tiden taler til?

Med »Sommer med familien« har Arnaud Delrue skrevet en urovækkende og grusom roman. Måske er den i sin kerne, under sine raffinerede litterære teknikker, en ganske banal forbryder på flugt-historie. Men den sætter sig altså i laget under den tykkeste hud. Dér, hvor det meste kan mærkes.

Titel: Sommer med familien

Forfatter: Arnaud Delrue.

Oversætter: Sofie Vestergaard Jørgensen.

Sider: 160.

Pris: 250 kr.

Forlag: Etcetera.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.