Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roman:

Ingen er herre over sin egen fortælling

Jonas Hassen Khemiri har skrevet en vidunderlig, stærk og tankevækkende bog om kærlighed, et klassedelt multi-kulturelt samfund – og at kende sig selv.

Jonas Hassen Khemiris roman er med andre ord rørende smuk, stor, stærk og tankevækkende foruroligende. Foto: Ida Marie Odgaard
Jonas Hassen Khemiris roman er med andre ord rørende smuk, stor, stærk og tankevækkende foruroligende. Foto: Ida Marie Odgaard

De spor, vi sætter i andres bevidsthed, er i lige så høj grad afhængig af dem, der tager imod vores aftryk, som af det, vi rent faktisk gør og siger. Ingen er herre over sin egen fortælling. Vort eftermæle formes derimod af det, som andre kan og vil huske om os.

Erindringen er med andre ord et aldeles utroværdigt, flagrende, flerstemmigt vidne. Historien om den unge Samuels liv og død i den prisbelønnede svenske Jonas Hassen Khemiris »Alt det jeg ikke husker« (og for så vidt fortællingen om alle andres liv og død) er derfor som et broget patchwork af ikke altid harmoniske eller harmoniserede erindringsglimt fra de efterladte. Sårede, sarte og selviske følelser har undervejs farvet det ene og det andet minde. Mistolkninger, misforståelser og misundelse har bokset visse hændelser ud af form. Og forsøget på at finde frem til, hvem Samuel egentlig var, og hvorfor han døde, viser sig lige så meget i det, der ikke siges og ikke huskes, som i det, der bliver fortalt.

Fortællerne i bogen er Samuels venner og familie. En svensk-tunesisk forfatter, der kendte den afdøde perifert, har sat sig for at rekonstruere den unge mands liv, og det gør han ved at opsøge de efterladte og bede dem om at fortælle om Samuel. Hver især mener de at have den rigtige version af sandheden, men efterhånden som de korte og lidt længere citater veksler ind i hinanden, fremstår nuancer og modsætninger større og større. Var Samuel nærig eller gavmild? Naiv eller opofrende? Kunstig eller oprigtig? Stærk eller svag?

Sandheden ligger mellem ordene

Der gives intet svar, sandheden findes et sted mellem ordene og det, der ikke siges, ikke huskes. Det lyder diffust, men de umiddelbart usammenhængende og uharmoniske erindringer vikler sig efterhånden ind i hinanden, de knopskyder og celledeler og forvandler det spraglede kludetæppe til et fascinerende, næsten organisk materiale.

Så meget ligger dog fast, at Samuel var en ung mand af blandet herkomst, moren svensk, faren afrikansk. Han var uddannet i statskundskab, arbejdede på Migrationsverket, tog sig af sin demente mormor, udlånte hendes villa til hjemløse indvandrere, var nær ven med den muskuløse flyttemand Vandad, ungdomsforelsket i kunstneren Panteren og siden kæreste med den lidt ældre Laide. Han døde i en bilulykke.

Flere af disse og enkelte andre pårørende beretter mere eller mindre beredvilligt om Samuel. Citaterne er nogle gange sætningskorte, andre gange flere sider lange. De fremstår stort set som rene dialoger, uden at ophavsmanden eller -kvinden dog akkrediteres. Som læser må man selv hitte rundt i, hvem der siger hvad, og denne form gør på den ene side romanen til et sammenhængende flerstemmigt portræt, på den anden side eksemplificerer det påstanden om, at vi er, hvad andre erindrer om os.

Der ligger mange flere lag, metaforer og (navne)symbolik i »Alt det jeg ikke husker«, end denne anmeldelse kan favne. Bogen er desuden også et stærkt trekantsdrama, en slags dannelsesroman samt et sprødt portræt af et klassedelt og multikulturelt samfund. Khemiris lydefrit oversatte roman er med andre ord rørende smuk, stor, stærk og tankevækkende foruroligende.

Titel: Alt det jeg ikke husker. Forfatter: Jonas Hassen Khemiri. Oversætter: Birgitte Steffen Nielsen. Forlag: Gyldendal.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.