Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roman

Han har ondt over det hele

Teatergale Jokum Rohde trækker sin teatergale Jokum Rohde-lignende hovedperson gennem kærlighedens kvaler og scenekunstens vanvid. At gå i teatret bliver aldrig helt det samme igen.

Jokum Rohde er aktuel med romanen »Trianglen«.
Jokum Rohde er aktuel med romanen »Trianglen«.

Han har ondt i øret og ondt i kærligheden og ondt i karrieren. Han har det i det hele taget tit ikke særlig sjovt, ham Jerome, der er hovedperson og jegfortæller i Jokum Rohdes mere eller mindre selvbiografiske nye roman, »Trianglen«, og det gør jo heller ikke noget, litterært set, at hovedpersonen lider.

Deraf opstår dramaet ofte og altså i høj grad her, hvor det også og stadigvæk i høj grad handler om scenekunsten og dens mennesker: Teatret som stedet for de ensomme, de skøre og de mærkelige.

Her fortæller Jerome/Jokum om et selskab, han var til: »Ved et andet bord sad en skuespiller og stak sig i tungen med en gaffel, så blodet (her mangler der et ord, ups, red.) fra hans mundvig. Andre skuespillere rejste sig op, gik i gang med at holde taler i munden på hinanden, alle var gale af druk, gulvet gyngede og sejlede. Jeg lukkede mine øjne, rystede på hovedet, greb ud efter Sally, men hun var væk. Jeg kravlede hjem på alle fire«.

Den Sally, der var væk, er Sally Jünger, den slanke unge skuespillerinde med »det magiske ansigt med den fremtrædende næse, de skæve læber og dræberøjnene«, hende, der ser ind i kameraet med »det unge dyrs grådighed og englens viden om sin egen guddommelige skønhed og uskyld«, hende, der er så dejlig, at hun driver Jerome til selvmordets rand af længsel og lyst, hende, som han aldrig rigtigt scorer, hende, der bliver meningen med og mareridtet i hans martrede tilværelse, der, for at det ikke skal være løgn, også døjer med rent fysiske fortrædeligheder, for den engang kokainbrugende David Bowie-fan Jerome led som dreng af dårlige ører.

Vilde nedture

Dermed er han udsat, og efter at have hørt mesteren i Berlin bliver han ramt af en plage, der blandt andet beskrives sådan her: »Midt om natten vågende jeg op med klaprende tænder og nålehvinende øre (her skulle der nok have stået »et nålehvinende øre«, red.). Brændeovnen virkede ikke, og februar natten (her skulle der nok have stået »februarnatten«, red.) var isnende kold. Men det værste var beruselsen, starten på tømmermændene og så fløjtelyden i øret. Det er slemt nok at tage en tinnitus-nat ædru og bange, her kan tankerne om isolation antage ekstreme former efter kun en time. Efter to timer kan hyletonen være blevet til en endeløs bygningsrække, en tom metrotunnel der strækker sig i begge retninger ind i mørket; efter tre timer er der ikke mere sved at svede, ikke flere måder at bekæmpe frygten på.«

I Jokum Rohdes sammensatte beretning optræder også en vis Thomsen, som nok på en eller anden måde er dén Søren Ulrik Thomsen, vennen og medskriveren, og der er sære scenarier fra hengemte steder, det bliver drømmeagtigt i det virkelige, og hvor meget er Sally Jünger egentlig selv en drøm, og hvordan er det lige med Jeromes elskede hustru, Louise, og hvorfor har han ikke set børnene i mange år?

Løse ender er det nok af i »Trianglen«, men det gør ikke noget, hovedpersonens lidelser og splittelser lægger ikke op til sammenhæng og køligt overblik, og som det allerede turde være fremgået, kan Jokum Rohde skrive virkelig godt og malende og lige-på, hvad enten det er galskab eller kærlighed eller begge dele, det handler om.

Om teaterverdenen så virkelig er så gal, som den erfarne dramatiker Jokum Rohde, søn af en skuespillerinde og - ligesom Jerome - barnebarn af en direktør på Det Kongelige Teater, beskriver den, skal vi lade stå åbent. Her er den det i hvert fald, og det gør heller ikke noget, litterært set.

Jeromes vilde nedture er aldrig kedelige, og hvis Jokums Rohdes forlag havde haft råd til en korrekturlæser, der kunne læse korrektur (og som også vidste, at Beatles-sangen »Mother Nature´s Son« ikke hedder »Nature Son«) ville romanen stå endnu bedre, men det skal ikke trække ned her. Læs den endelig, hvis du tør. At gå i teatret bliver aldrig helt det samme igen.

Titel: Trianglen. Forfatter: Jokum Rohde. Sider: 161. Pris: 225 kr. Forlag: Tiderne Skifter.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.