Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Roman

Han fortryder ingenting

I romanen »Tirsdag« kommer vi tæt på en gammel mands hverdag og hans brogede fortid. Usentimentalt, til tider tæt på kynisk.

I romanen »Tirsdag« kommer vi tæt på en gammel mands hverdag og hans brogede fortid.
I romanen »Tirsdag« kommer vi tæt på en gammel mands hverdag og hans brogede fortid.

Vi møder dem hver dag på gaden, men skænker dem sjældent en tanke. Gamle mænd i langsomt tempo, lidt gustne og jordslåede. Anonyme, nær det usynlige. Men sådan har de jo ikke altid været. Også de har en historie. Der er bare ikke nogen, der vil høre den.

Hovedpersonen i det belgiske pseudonym Elvis Peeters roman »Tirsdag«, er én af disse mænd. Den gamle (unavngivne) mand bor alene uden egentlig kontakt til andre mennesker.

Han har ingen efterladte, har brudt med sin bror og søster. Om formiddagen flirter han lidt med servitricen på den café, hvor han læser sin avis. En pige fra socialkontoret har det med at trænge sig på for at se, om han nu også kan klare sig, men hende undgår han helst. Han er alene, men egentlig ikke ensom.

Han har altid været en enspænder, og selv om han har elsket to gange i sit liv, har han altid valgt sin egen vej. Nu er han mæt af dage. »Hvis hans sjæl vil på rejse, så for hans skyld gerne«, som der står hen mod slutningen.

I romanen følger vi den gamle mand gennem en ganske almindelig hverdag. Vi er med på indkøb, vi venter tålmodigt med ham på, at det skal blive middag, så han kan lave mad og spise. Og vi hører hans historie.

Oplevelser uden eventyr

I en vekslen mellem første- og tredjepersons-fortælling kommer vi på erindringsvandring – tilbage til barndommen på forældrenes landbrug, til Belgisk Congo på plantager og i bushen, på langtur i lastbil og ind i de rum af kærlighed og omsorg, som han også besøgte undervejs i livet, hos den tidligere luder Erna og hos Simone.

Den brogede fortid har ikke altid været lige pæn. Voldtægt og vold, luderbesøg og druk, tyveri og småsvindel – den gamle mand har set og prøvet det meste, og han fortryder intet. Han tilhører dem, der ikke ser bagud, men i stedet er i flow. Han har oplevet en masse, men uden at være rigtig eventyrer, for han har intet behov haft for at forstå eller formidle de fremmede kulturer, han har mødt.

»Et menneske må kende sin plads, og den er til syvende og sidst altid under jorden«, konstaterer han tørt i begyndelsen af romanen og signalerer den frygtløshed, der er et af hans grundlæggende karaktertræk.

Elvis Peeters lader gamlingens historie fremstå usentimental. Fortællestilen er prunkløs og verdensbilledet til tider kynisk. Men undervejs i den fint glidende oversættelse opbygger man alligevel en slags fortrolighed med den gamle, blandt andet fordi han ikke underlægger sig kolonialis­ternes racisme, men betragter alle mennesker som ligeværdige. Og – om man vil – ligegyldige.

Titel: Tirsdag. Forfatter: Elvis Pee­ters. Oversat af Kirsten Rahbek. Sider: 186. Pris: 279,95. Forlag: Turbine.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.