Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Den alternative bil

Delebiler stormer frem - vil du med på bølgen?

Flere og flere danskere bliver delebilister. Der er nemlig penge at spare ved delebilsordninger.

El-biler er populære i storbyerne, siger K.E. Strømming (tv) fra danske delebiler. I midten Jesper Kristensen, der lægger vægt på bredden i de forskellige delebiler, og til højre Claus Skytt, der bruger delebiler i virksomheden, Mercur Andelskasse.
El-biler er populære i storbyerne, siger K.E. Strømming (tv) fra danske delebiler. I midten Jesper Kristensen, der lægger vægt på bredden i de forskellige delebiler, og til højre Claus Skytt, der bruger delebiler i virksomheden, Mercur Andelskasse.

Hvorfor købe og afskrive sin egen bil, når man løbende kan booke de biltyper, man har brug for gennem en delebilsordning? Og i øvrigt nøjes med at betale for de kørte kilometer?

Antallet af delebilister stiger med 10-15 pct. om året. Hvis du har overvejet at blive en af dem, kan du her læse om en håndfuld danske delebilisters erfaringer.

Spar tid på at researche på forskellige delebilsordninger. Her kan du mod et mindre beløb få overblikket over danske delebilsordninger.

Det får du:
- historierne “Succes med delebiler” og “Mellem venner”
- en grafisk oversigt over delebilsordninger i Danmark


Succes med delebiler

Hvorfor købe og afskrive sin egen bil, når man løbende kan booke de biltyper, man har brug for gennem en delebilsordning? Og i øvrigt nøjes med at betale for de kørte kilometer?

Det er tankegangen bag delebilskonceptet, der efterhånden har fået godt fat i danske bilister, især i de større byer.

»Antallet af delebilister stiger med 10-15 pct. om året. Det nøjagtige tal svæver lidt, fordi nogle delebilsforeninger ikke er medlem af vores fællesorganisation Danske Delebiler,« siger bestyrelsesformand Knud Erik Strømming.

Vi satte en håndfuld danske delebilister stævne ud for Københavns Delebiler i Korsgade. Alle lovpriste det bekvemme i at slippe for besværet med at eje en bil og fleksibiliteten ved at være delebilist.

»I dag lejer jeg en kassebil. Forleden en syvpersoners MPV, fordi hele familien skulle til Jylland. I i forrige uge en lille mikrobil til mig selv,« siger Jesper Kristensen.

Gruppen, der alle er fra Københavnsområdet, hæfter sig ved fordelen i at kunne parkere gratis overalt - dog undtagen centrum af middelalderbyen. De fleste større byområder har særlige p-pladser reserveret for delebilerne. Og P-licencerne dækker bredt.

Delebilist Sigurd Alfred Larsen henter typisk en større stationcar, fordi børnene skal med. Han kører ca. 7.000 km. årligt, men kalder sig alligevel cyklist.

»Skulle jeg i privat regi afskrive en stor stationcar, ville det blive nogle dyre kilometer. Som delebilist har jeg mulighed for at køre sikkert og ordentligt uden at blive flået,« siger familiefaderen.

Claus Skytt fra Mercur Andelskasse repræsenterer en ny og stadig mere almindelig type delebilist: Erhverskunderne.

»Vor virksomhed er beliggende på Vesterbro Torv med alt hvad det indebærer af parkeringsproblemer. Her er delebiler oplagte til kundebesøg. De er billigere, og vi er glade for at have bil tilrådighed uden ekstra omkostninger,« siger Claus Skytt.

Prisen for at være delebilist er forskellig fra foreningen til Forening. Hos Danmarks største - Københavns Delebiler - koster et årligt medlemsskab inkl. selvrisikoforsikring godt 3.000 kr. årligt. Indmeldelse står i en rund tusse mindre. Er man flere brugere i en husstand/virksomhed er der klækkelige rabatter. Kørte kilometer koster fra 2,60 kr. pr. plus et tillæg for anvendt tid.

Beregninger viser, at det op til mindst 10.000 årlige kilometer bedre kan betale sig at bruge delebil end privatvogn. Derfor regner branchen med et stort vækstpotentiale.

»I USA estimeres, at ca. 10 pct. af alle biler i 2050 er delebiler. Vi håber på en tilsvarende udvikling i Danmark,« siger Rune Jacobsen fra Delebilsfonden, der administerer delebiler i København og Århus. Pt. er Schweiz landet med flest delebilister i Europa - ca. 10.000 har valgt denne løsning.

_______________________________________________

HER KAN DU SE DELEBILSORDNINGER:

_______________________________________________

Mellem venner

Når man deler ungdomsminder og veninde-hygge, kan man vel også dele bil.

Man behøver ikke nødvendigvis at indgå i en formaliseret delebilsordning, for at kunne være flere om en bil. Private delebilsordninger kan fungere udmærket f. eks. mellem venner.

Det mener Helle Helweg Poulsen, som vi har sat stævne ud for bopælen i Bagerstræde et stenkast fra Søerne i København. Familien består af fire personer inklusiv døtrene Sofie og Ida, der elsker at køre i bil.

-Reelt har vi ikke behov for at have bil. I København er biler mest i vejen. Det er meget lettere at komme rundt i cykelvogne og med de offentlige transportmidler. Men der er nu alligevel noget lækkert ved at have adgang til en bil. så man kan smutte en tur i Ikea, tage på landet hvis solen skinner og lignende.

Uden bil kræver det mere tid og planlægning, siger Helle.

El-biler er populære i storbyerne, siger K.E. Strømming (tv) fra danske delebiler. I midten Jesper Kristensen, der lægger vægt på bredden i de forskellige delebiler, og til højre Claus Skytt, der bruger delebiler i virksomheden, Mercur Andelskasse.

Tidligere kørte familien mest i aflagte ' smadderkasser', men de er ikke nær så sikre som den VW Passat stationcar, der i dag udnytter familiens p-tilladelse i nærområdet.

Familien har også prøvet sig frem med Hertz delebiler, men den løsning var for dyr i det lange løb.

-Derfor kontaktede jeg min veninde, der bor et par kilometer borte, og foreslog at dele Passat'en. I starten var vi ret organiserede med fuld benzinopfyldning før aflevering, præcist definerede brugsuger o. s. v. Men efterhånden er det blevet til, at vi i princippet har bilen i de lige uger, men i øvrigt henter den, hvis vores venner ikke skal bruge den.

Med hensyn til benzin har vi aftalt, at der helst skal være nogenlunde det samme på før og efter brug. Det hele foregår ret gnidningsløst via telefonbeskeder o. s. v., siger Helle.

P-tilladelse som sidegevinst

En sidegevinst er, at venneparret har en P-tilladelse til bilen i deres nærområde på Frederiksberg.

Familierne kan derfor altid parkere gratis, når de besøger hinanden. I princippet kan man få lige så mange p-tilladelser, som der er registrerede brugere til bilen.

Udgifter til reparationer deles fifty-fifty uanset, hvem der har bilen, når den går i stykker. Heldigvis har der kun været en enkelt reparation til 3.000 kr. i det års tid, Passaten har været delebil.

-Det eneste, vi planlægger ret minutiøst, er brug af bilen i sommerferien. Her har vi hver især bilen tre uger af gangen, så vi kan tage på bilture. Jeg synes, det fungerer rigtig fint og anbefalelsesværdigt. Hvis man vel at mærke glemmer alt om millimeterretfærdighed, siger Helle.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.