Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Benzin eller diesel – hvad skal man vælge? Køb din bil og brændstof med omhu

Der kan være penge at spare, hvis du vælger det rigtige brændstof, når du køber bil. Over tid betaler det sig kun nogle gange at købe en dieselbil

Måske har du selv prøvet det. Du står hos forhandleren og kigger på to fuldstændig ens biler. Forskellen er blot, at den ene har en dieselmotor, mens den anden har en benzinmotor. Hver har sine fordele, afhængigt af hvordan man bruger bilen. Så hvad skal man så gøre?

Når nu bilerne alligevel er ens, kan man vel lige så godt købe den billigste. Det er den benzin-drevne.

For så meget forskel er der jo heller ikke?

Jo. Det er det der faktisk ...

LOG IND PÅ B PLUS og læs meget mere om hvad og hvor stor forskellen på valg af bil ud fra dens motor egentlig er. Det forkerte valg kan ende med at koste dig en formue. Her får du en stor test af små-, store- og mellem-størrelse biler med forskellige motorer til enten benzin eller diesel. Dan dig et overblik og bliv klogere på din bil og dit forbrug ...

Det får du:

  • Artikel: Benzin eller diesel – hvad skal man vælge?
  • Test: Sådan har vi gjort
  • Her er vores 'køber'
  • Dommen og oversigt: Små biler
  • Dommen og oversigt: Større biler

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.


Der kan være penge at spare, hvis du vælger det rigtige brændstof, når du køber bil. Over tid betaler det sig kun nogle gange at købe en dieselbil

Måske har du selv prøvet det. Du står hos forhandleren og kigger på to fuldstændig ens biler. Forskellen er blot, at den ene har en dieselmotor, mens den anden har en benzinmotor. Hver har sine fordele, afhængigt af hvordan man bruger bilen. Så hvad skal man så gøre?

Når nu bilerne alligevel er ens, kan man vel lige så godt købe den billigste. Det er den benzin-drevne.

For så meget forskel er der jo heller ikke?

Jo. Det er det der faktisk: Dieselbiler koster en smule mere i indkøb – men de kører oftest også længere på literen. Så måske er forskellen i pris tjent ind efter allerede et år? Ja og nej. For hvis man kun har sin dieselbil i en kortere periode – f.eks. to år – så er det samlet set billigere at købe benzin. Det er resultatet af en analyse, som BT har fået lavet, og mange vil måske blive overraskede over, præcis hvor stor besparelsen kan være i løbet af ét, tre og ti år.

Men bare fordi en dieselbil oftest er billigere i det lange løb, er det ikke sikkert, at det er det bedste valg for dig – det afhænger også af køremønsteret.

Dieselbiler har f.eks. ikke godt af at køre mange korte ture, mens de klassiske benzinbiler ikke døjer med den slags luksusproblemer.

I analysen har vi udvalgt en række af danskernes yndlinge i to forskellige priskategorier. I den ene kategori finder vi Peugeot 208, Renault Clio og Hyundai i20, som er populære biler i Danmark. Alle biler koster i omegnen af 140.000 kr. uden rabat fra forhandleren.

I den anden kategori går vi op i priser fra 220.000 til 260.000 kr. Her drejer det sig om ligeledes populære Skoda Octavia, Opel Astra og Nissan Qashqai. Fælles for alle seks biler er, at de bliver pristestet i både en benzin- og diesel-udgave, og i alle tilfælde, med undtagelse af Skoda Octavia, gælder det, at dieselbilen er dyrere i indkøb. Det er der intet usædvanligt ved.

Sevice, forsikring, afgift

»Anskaffelsesomkostningen vil typisk være højere ved en dieselbil end en benzinbil. Til gengæld er dine omkostninger betydeligt lavere, hvilket efter mange kørte km vil gøre en dieselbil til den bedste økonomiske løsning,« fastslår Kristian Pitzner-Jørgensen, der er direktør i samlino.dk, der er vores samarbejdspartner i analysen.

Men benzinprisen er ikke den eneste udgift, der er over tid. Der skal også sættes penge af til service, dæk, forsikring og ejerafgift. Desuden kan det være en vigtig faktor, hvor god garantien på bilen er. Nissan og Hyundai har fem års garanti på deres biler, og det kan blive en betydelig besparelse i det lange løb, hvis det skulle blive nødvendigt med værkstedsbesøg. »Når du anskaffer dig en bil, er det vigtigt, at du tænker bilens løbende omkostninger ind i dit budget og ikke bare anskaffelsessummen,« påpeger Kristian Pitzner-Jørgensen.

Forskellen i pris bliver allerede tydelig ved Danmarks bedst sælgende bil, Peugeot 208. Diesel-versionen er med sine 159.900 kr. præcis 10.000 kr. dyrere end sin benzin-søstermodel. Dieselbilen kører ifølge de officielle tal 33,3 km/l, mens benzinudgaven må ’nøjes’ med 23,3 km/l. Efter et år er forskellen i pris fortsat markant, men efter tre år er prisforskellen udlignet. Her er de samlede udgifter for benzinmodellen siden anskaffelsen på 193.407 kr., mens dieselversionen holder sig på blot 192.737 kr. En besparelse på knap 700 kr.

I løbet af de næste år udvides forskellen yderligere til dieselmodellens fordel i samme tempo, som kilometerantallet hober sig op.

For at gøre analysen så realistisk som muligt har vi også valgt at kigge på forsikringen til den enkelte bil. Også her skal man huske at se sig for, og man kan med fordel bruge sammenligningsportaler som www.samlino.dk, forsikringsguiden.dk og lignende. Selv her er der forskelle på, om man køber benzin eller diesel. Så for at gøre analysen sammenlignelig, har vi skabt en opdigtet person, der er 40 år, bosiddende på Frederiksberg og har et kørselsbehov på ca. 15.000 km.

»Forsikring er en af de udgifter, hvor du selv har mulighed for at påvirke, at prisen bliver så lav som muligt. Det er ikke ualmindeligt, at du kan spare flere tusinde kroner om året ved at sammenligne markedet, inden du vælger forsikringsselskab,« lyder det fra Kristian Pitzner-Jørgensen.

Stor forskel

Hvis vores opdigtede testperson vælger at købe enten en Opel Astra eller en Nissan Qashqai, er der stor forskel på slutresultatet.

Med Astra er prisforskellen 25.000 kr. i udgangspunktet til benzinudgavens fordel. Efter et år er besparelsen intakt, og det fortsætter den med at være efter 10 år, hvor det samlede regnskab falder ud til benzinbilens fordel.

Med Qashqai forholder det sig næsten på samme måde. Med en grundlæggende forskel på 20.000 kr. fra benzin til diesel i den dyre ende, er der efter tre år kun tjent 8.000 kr. ind på forbruget. Efter 10 år er besparelsen dog markant – godt 16.000 kr. er der sparet, hvis man holder på bilen så længe.

Konklusionen må være, at du, før du hopper ud i et mere eller mindre spontant bilkøb, overvejer følgende:

Hvordan bliver dit køremønster, og hvor længe skal du eje bilen?

Hvis du tager de to ting i betragtning og laver en udregning, som følger denne med de udgifter, som uundgåeligt følger med som bilejer, vil der kunne være gode penge at spare – både i det korte og lange løb, afhængigt af hvad du vælger.

Men i mange tilfælde er de nye, økonomiske benzinbiler billigere end diesel.

Artiklen fortsætter under billedet

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.