Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Skræddersyet luksus

En samling splinternye biler venter på en parkeringsplads i Jylland. Efter tur hentes de ind på et værksted, hvor mekanikere og sadelmagere befrier kabinerne for kedelig tekstil-beklædning og erstatter med skræddersyet italiensk læde.

Ashley Sepstrup i færd med at give et bilsæde et nyt liv på bilfabrikken Bilhouse Læderinteriør i Herning. Foto: Martin Dam Kristensen
Ashley Sepstrup i færd med at give et bilsæde et nyt liv på bilfabrikken Bilhouse Læderinteriør i Herning. Foto: Martin Dam Kristensen

Alene hos Bilhouse Læderinteriør i Herning får 800 bilejere hvert år opgraderet deres vogn. I 98 procent af tilfældene handler det om fabriksnye biler, kørt af deres første ejer. Således får bilerne ikke nyt interiør på grund af slid og alder, og der er tale om et stykke dobbeltarbejde: Bilens originale indtræk bliver nemlig smidt ud.

Der er dog mening med galskaben. For når en bil skal indregistreres i Danmark, skal der også betales afgift af udstyret. Og registreringsafgiften bliver mindre for en bil med stof- end med lædersæder. Eftermonteringen er dermed fri for registreringsafgift.

Sadelmager Jan Lorentsen siger, at eftermonteret læder også har andre fordele:

»Udvalget af farver er større end det, bilfabrikken kan tilbyde. Vi har 30 forskellige farver i det gængse autolæder og et matchende udvalg i kunststoffet alcantara, mens det dyre nappa eller »Bentley-læder« fås i seks nuancer. Dertil kommer muligheden for at få individuelle ønsker opfyldt. Det kan være læder i to nuancer - f.eks. sort og beige, hvor det sorte læder har matchende beige-farvede syninger. Nakkestøtterne kan man få leveret med sit firmanavn, og hvis de små poders siddepuder eller autostole skal passe nøjagtigt til det nye indtræk, er det heller ikke noget problem,« forklarer Jan Lorentsen og tilføjer:

»Ved eftermontering er der også garanti for, at der ikke er brugt kunstlæder til de dele af stolen, der ikke udsættes for så meget slid. De fleste bilfabrikker bruger faktisk kunstlæder til deres mindre dyre biler.«

Krævende proces

Men helt let er det nu ikke skifte stil i den rullende stue. Dørbeklædningerne skal tages af og skilles ad i flere dele. Sæderne skal fjernes, så forbindelserne til sædevarme, selealarm og sideairbags skal frakobles. Men Jan Lorentsen slår fast, at der ikke sker indgreb i bilens elektronik. Det er automekanikere, som oven i er uddannede som autosadelmagere, der foretager operationen.

Flere danske bilimportører benytter også danske autosadelmagere, fordi de ofte kan nedbringe leveringstiden til kunden, hvis fabrikken kan tilbyde præcis det, kunden ønsker. Og så er der jo muligheden for at få en - bogstaveligt talt - skræddersyet kabine.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.