Kanon Corvette

Helt ny og slankere, strammere og med den seneste fortolkning af det amerikanske ikon, den store V8-motor. Corvette C6 er klar til at indtage Europa.

Lav og smækker - den nye Corvette C6 er kortere, smallere og lettere end sin forgænger.
Lav og smækker - den nye Corvette C6 er kortere, smallere og lettere end sin forgænger.

Corvetten har været Amerikas bud på en sportsvogn siden lanceringen på Hotel Waldorf Astoria 17. januar 1953. Dengang stillede den lille og lette glasfiberbil med en astmatisk 6-cylindret motor og blev ingen succes. Senere kom der V8-kræfter under hjelmen, og populariteten steg markant.

Dengang hed bilen Chevrolet Corvette, og det navn har hængt ved indtil i år, hvor moderfirmaet General Motors har valgt at bruge Chevrolet- navnet på billige biler bygget hos Daewoo i Sydkorea. Derfor hedder dagens helt nye konstruktion slet og ret Corvette C6.

En Corvette har med V8-power været en vild og heftig vogn. Formgivningen har i perioder været stilfuld og elegant, i andre perioder vulgært - mindet om et mandligt forplantnings- og vandledningsorgan på fire hjul.

Køreegenskaberne har efter gængs amerikansk opskrift været høj motorydelse og middelmådig køredynamik.

Undervogn fra Nürburgring

Ifølge den amerikanske ordbog er en corvette et mellemstort slagskib med ét kanondæk. Men i forhold til forgængeren er Corvette C6 13 centimeter kortere, smallere, og med en vægt på 1450 kilo er tonnagen forholdsvis beskeden. Undervognen er afstemt på tyske Nürburgring - og det kan mærkes.

C6 er et nyt kapitel i Corvettehistorien; nyheden er eminent og formår på forunderlig vis at bygge bro imellem amerikansk og europæisk sportsvognstradition. Vognen formår nemlig at parre den amerikanske letkørte Laid-Back stil med knivskarpe og inspirerende køreegenskaber, når den bliver bedt om at arbejde. C6 er cruiser og sportsvogn i et.

Perle på seks liter

Motoren er dybt traditionel, men ikke desto mindre en perle. Seks liters slagvolumen, otte cylindre i V-form, en enkelt centralt placeret knastaksel og kun to ventiler pr. cylinder. Men hvor den dog kan arbejde! Ubesværet, men med enorme kræfter fra selv små bevægelser.

Men kraft er intet uden kontrol. En ideel vægtfordeling mellem for- og bagaksel, ventilerede skivebremser i serveringsfadstørrelse og den elegant afstemte undervogn spiller fantastisk godt sammen. ESP-systemet, som er standard, har tre indstillinger. Standard, hvor vognen får lov at slå lidt med halen, hvis man giver for meget gas ud af et sving, Competitive Driving Mode, hvor sikkerhedssystemet griber senere ind, og hvor man til en vis grad får lov at køre sidelæns, og endelig kan man slå systemet helt fra. Denne mulighed anbefaler vi kun til brug på racerbanen, hvor C6 til gengæld sagtens kan svare sit.

Mærk verden

Den elektronisk styrede affjedring kan enten stilles til Tour- eller Sport-indstilling. Lad den stå på Sport, og mærk verden. Corvette C6 er stadig rimeligt komfortabel.

Interiør kvaliteten og instrument lay-outet er lysår fra traditionel amerikansk standard og behøver ikke at skamme sig i sammenligning med europæiske produkter.

Helhedsindtrykket af Corvette C6 er meget helstøbt, og vognen favner vidt i sine brugsmuligheder - stilfærdig sommercruising, lange motorvejsstints eller en dag på racerbanen - den kan det hele. Og de to personer behøver ikke pakke taskerne særligt omhyggeligt, da bagagerummet - med plads til det nemt aftagelige targa-tag - er stort og golftaske-venligt.

En amerikansk sportsvogn? Det er i virkeligheden ikke en selvmodsigelse. Corvette C6 er bare den første af slagsen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.