Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

13 gode vinter råd Gør bilen vinterklar, parat, start

Vinteren står foran carporten. Spørgsmålet er bare, hvornår den slår rigtigt til. Selv en rutineret bilist og en veltrænet bil kan få frost, så det er ingen skam at gøre sig klar - og tage imod et godt råd. Her er 13 af dem.

har ikke ligefrem glødet i denne sæson. Bortset fra nogle få morgener har de ligget dvaske i handskerummene. Det gjorde de også i denne uge, selv om vi ifølge kalenderen har haft rigtig vinter i syv dage. Grøn vinter.

Så hvem gider høre om vinterklargøring og lygtetest og frosne dørlåse og andre mekaniske trivialiteter fra den gang, hvor biler var noget, der skulle vedligeholdes og smøres? Gider høre? I skal! For pludselig er Kong Vinter her med fuld styrke.

De første forsigtige snebyger kom i går, og hr. Vinter har nu genoptaget sine natlige patruljer med nattefrost hist og her. Og så kommer vi og siger: »hvad sagde vi!«

På de foregående to sider har vi taget føreren til en lille vinter-genopfriskning. På disse to sider gælder det køretøjet.

Noget er givetvis kendt stof. Andet bliver måske ikke relevant. Og nogle bilejere kan lade bilen stå. Men ét er sikkert: Selv en moderne bil har brug for omtanke her om vinteren. Og kom i hvert fald ikke den første rigtige vintermorgen og sig, at I ikke var advaret! Vinduesviskere: Klart udsyn er særdeles vigtigt på denne årstid. Rens viskerbladene, f.eks. med silikonerens. Det kan også være, at det er tid til at skifte bladene. Tiden kan i hvert fald hurtigt komme, hvis man i frost ikke har husket at løfte viskerne væk fra ruden om natten - som svenskere og nordmænd er gode til. Kombinationen af kulde og vand får gummiet til at fryse fast til ruden. Forruden: Et fedtet lag på indersiden af forruden kan være stærkt generende. Cocktailen af fedtet rude, modkørendes lygter, mørke samt evt. regnvejr kan være livsfarlig, da man i mange situationer ikke kan se en døjt. Rens ruden med et husholdningsmiddel eller en særlig ruderens, som fås i biltilbehørsforretninger. Bagruden kan forresten også trænge. Afisning: Isskraber er obligatorisk fra nu af. Men også en lille kost kan man blive glad for den morgen, der ligger ti cm sne over hele bilen. Har det ikke sneet, men været klart og meget koldt kan afiservæske være en god hjælp til at få has på et tykt/hårdt lag is. Sprinklervæske: Sørg for at fylde op i tide. Der bruges meget nu. Og det er slut med sulfovand; for at undgå isdannelse skal man købe færdig sprinklervæske. Lakken: Små stenslag kan hurtigt ruste - og garantien dækker ikke! Tag skaderne i opløbet, f.eks. ved at duppe med en voksstift. Desuden vil lakken i almindelighed have godt af et ordentlig lag voksbehandling. Døre: Når det bliver frost, kan dørenes gummilister fryse fast til døren, så listerne går i stykker. Undgå det ved at smøre/sprøjte listerne med et middel, f.eks. silikone, så fugten hindres i at sætte sig. Dørlåse: Mange moderne biler har intet nøglehul i passagersiden, og fjernbetjeningen klarer normalt åbningen, også i frost, bare batteriet ikke er fladt. Men på andre biler kan man give låsen/nøglehullet et forebyggende sprøjt låseolie - eller et lidt større sprøjt, når skaden er sket. Men så nytter det ikke noget, at låseolien ligger inde i bilen...

Motor: Kølervæsken skal indeholde sprit nok til at klare frosten. Det tjekkes normalt til de faste serviceeftersyn, og i øvrigt forsvinder alkoholen ikke lige fra den sæson til den næste. I tvivl? Få væsken tjekket på et værksted eller hæld lidt frisk kølervæske på. Er promillen for lav, kan køleren revne. Batteri: Er batteriet ikke i rimelig god form, skal man nok finde ud af det en kold morgen. Når batteriet er over fire år gammelt, skal man være opmærksom på dets tilstand. Årsag: Kulde hiver kraft ud af batteriet, samtidig med at startmotoren skal bruge mere energi til at trække en kold motor, der er svøbt i stiv motorolie. Et eksempel: Ved minus ti grader er næsten halvdelen af energien forduftet (i forhold til plus 25), mens der skal bruges 75 procent flere kræfter på at starte motoren. Især ejere af dieselbiler kan blive samspilsramt. Det elektriske: Hvis kileremmen er slap, drives dynamo ikke nok, og batteriet bliver ikke ordentlig ladet. Dæk: Hvis man ønsker at køre på vinterdæk, skal de anskaffes nu. Når sneen falder, bliver der kø eller udsolgt. Lygter: Ikke mange gør, som kørelæreren sagde: Gå en tur rundt om bilen med tændt motor lige inden hver tur for at kontrollere lygterne. Men der er absolut god grund til at tjekke især for- og baglygter ofte i denne tid. Mange biler kører med mindst en udbrændt pære. Kvikfix for den dovne: Hold øje med lyset fra nær- og fjernlys, når du holder foran en mur eller lignende. Grej til bagagerummet: Afhængig af, hvor og hvor meget man kører, og hvor langt væk fra Danmark og alfarvej, man kommer i løbet af vinteren, kan forrådet inkludere: Startkabler, træktov, advarselstrekant, lille skovl, batterilader, snekæder, lygte, handsker og tæpper. Det sidste kan man hurtigt få brug for, selv om turen ikke går til Nordkap, men man bare skal til Nordsjælland en onsdag aften. Bagsædepassagerer, børn især, vil sætte stor pris på et tæppe i en kold bil.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.