Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Berlingske mener:

Uambitiøs bilaftale efterlader Danmark i slæbesporet

Danmark har foreløbig forpasset en chance for at placere sig gunstigt i den omstilling, som vil komme til at præge talrige industrier de kommende årtier.

Trafik på Gl. Kongevej i København.
Trafik på Gl. Kongevej i København.

I ugevis ventede både danskerne og bilbranchen med tilbageholdt åndedræt på, hvordan de nye bilafgifter ville komme til at se ud. Udspillet fra regeringen var en flad afgift på 100 procent. Stadig et eksorbitant stort beløb at lægge oven i kostprisen for at få lov til at købe et køretøj. Plus moms. Men alligevel en udsigt til meget lavere priser for mange bilmodeller, især de lidt dyrere.

Men så godt skulle det ikke gå. En hel branche måtte se salget styrtdykke med over 20 procent i september, mens der blev forhandlet bag lukkede døre på Christiansborg, og bilkøberne ventede på hvid røg og mildere tider.

Da politikerne trådte udenfor døren, blev mange skuffede – og forundrede. For hvor blev den store reform af afgiftssystemet af, som var blevet varslet? Priserne falder ganske vist, men bilisterne skal selv betale for langt det meste af nedsættelsen andre steder.

Dertil kommer, at en af de store gimmicks ved fremlæggelsen af forliget, en vejafgift efter tysk model med betaling for udlændinge og en kompensation til de danske bilister, kan blive skudt ned af EU-regler, eller som minimum risikerer at blive forsinket.

Vejafgiften blev som en kanin hevet op af hatten sent i forhandlingsforløbet for i det mindste at kunne præsentere et eller andet nyt, fordi de politiske viljer havde svært ved at mødes om mere gennemgribende ændringer, og blandt andet efter at Skat havde advaret imod at indføre helt nye beregningsprincipper. Det ville simpelthen være for udfordrende en opgave at placere hos det allerede udfordrede skattevæsen, som kæmper med at komme på fode efter adskillige skandaler og midt i en fuldstændig omkalfatring og opsplitning i syv nye styrelser.

Det efterlader et samlet indtryk af et uskønt, forhastet forløb og et facit, som ligger meget langt fra, hvad forbrugerne, bilbranchen og regeringen selv havde sat næsen op efter. Tak for pæne prisfald på mellemklassebilerne, knap så meget tak for prisstigninger på de helt små biler og slet ikke tak for, at bilkøberne alligevel skal betale for øvelsen andre steder i systemet.

Med den omdiskuterede vejafgift er lempelsen samlet set på 200 millioner kroner om året.

Og hvor blev målene om at støtte en mindre forurenende bilpark af? Et ældre forlig dækker nemlig indfasning af afgifter på elbiler, og de blev slet ikke omfattet af den nye aftale, som vel at mærke løber til 2025. Til den tid ser verden helt anderledes ud. Den elektriske revolution ruller nemlig nu med fuld fart hos bilfabrikkerne og i verden omkring os.

Med den uambitiøse aftale om bilafgifterne har Danmark foreløbig forpasset en chance for at placere sig gunstigt i den omstilling, som vil komme til at præge talrige industrier de kommende årtier. Afgifterne på bilerne er jo kun det første skridt på vejen – der skal massive investeringer i infrastruktur, opsamling og distribution af el og meget andet til, hvor foregangslandene nu får et teknologisk og erhvervsmæssigt forspring på bekostning af os.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.