Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Berlingske mener

Ryd op hos IT-giganterne – men pas på ytringsfriheden

»Indtil videre står Margrethe Vestagerklar med et bødehæfte med plads til rigtig mange nuller.«
»Indtil videre står Margrethe Vestagerklar med et bødehæfte med plads til rigtig mange nuller.«

Det er på alle måder ønskværdigt, at innovative firmaer får succes og vokser, men det kan også blive for meget af det gode.

2018 kan blive året, hvor der tages livtag med tech-giganterne Google, Facebook, Apple og Amazon og den mere og mere monopollignende position, som de på flere områder er ved at sikre sig.

Om det så gælder USAs tidligere præsident, Barack Obama, eller EUs kommissær for konkurrence, Margrethe Vestager, ser vi en stigende bevidsthed om og skepsis over for, om selskaberne misbruger deres dominerende position til konkurrenceforvridning. Det er efterhånden overordentligt svært at komme udenom de fire i dagligdagen.

Det britiske medie The Economist regner ligefrem med en ny antitrust-tid, som man så det i starten af det forrige århundredes USA, hvor staten gik ind og tvangsopdelte store selskaber inden for bl.a. jernbane- og olieindustrien, simpelthen for at skabe grobund for mere konkurrence.

Læs også: Vestager: IT-giganter skal have større respekt for vores privatliv

Og det er ikke så langt ude, som man kunne tro. Som man forleden kunne læse i Berlingske, vil Margrethe Vestager ikke udelukke at tage sådanne metoder i brug, selv om hun dog kalder det for en sidste udvej. Indtil videre står hun klar med et bødehæfte med plads til rigtig mange nuller.

Hvor der kan være god mening i at sikre ordentlige konkurrenceforhold fra statslig side, er der et andet forhold, hvor man skal være mere påpasselig. Hvad angår de sociale medier, er der stigende interesse i diverse regeringer for at opsætte nye regler for ytringsfriheden. I Tyskland, hvor nazisme som bekendt er ulovligt, har man f.eks. pålagt internetselskaber at blokere for nazi-propaganda og andre former for hatespeech. Ellers kan firmaerne blive idømt en bøde på 50 millioner euro. Flere andre landes politikere taler nu om muligheden for at stramme grebet om, hvad der bliver publiceret på de sociale medier.

Der skal ikke lyde nogen opmuntring til førnævnte form for hadefuld propaganda herfra, men det vil være en katastrofal fejl fra politisk side at forsøge at begrænse informationsfriheden. Her må ytringsfriheden komme først.

I Danmark eksempelvis er lovgivningen aldeles glimrende, som den er. Groft sagt må man gerne kalde folk for idiot – hvilket ikke så få brugere på diverse sociale medier benytter sig hyppigt af – men man må ikke anklage dem for ulovligheder eller komme med andre ærekrænkende udsagn uden bevis eller true dem.

Men hvis de sociale medier vil undgå dårlige ideer om politisk at regulere ytringsfriheden, bør de fokusere mindre på at blokere alle mulige private udsagn og anerkende, at de har et ansvar for at forhindre spredningen af fake news og systematiseret mis- og desinformation. Vi har blandt andet set, hvordan Rusland har brugt sociale medier til at forsøge at påvirke demokratiske valg i vestlige lande.

Der er bestemt noget at komme efter på den front. Men det vil være ønskværdigt, om selskaberne hurtigt selv får ryddet op i deres butik, inden politikerne får flere gode ideer om at begrænse ytringsfriheden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.