Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Berlingske mener

Leder: Aarhus viser vejen som europæisk kulturby

»Måske er det ikke længere Aarhus, der kan lære noget af København, men omvendt.«

Kunstmuseet Aros. Arkivfoto: Scanpx
Kunstmuseet Aros. Arkivfoto: Scanpx

I Aarhus er man vilde med at bygge. Hele midtbyen er efterhånden omdannet til et mindre Venedig, på havnen knopskyder det ene mere højtstræbende byggeri efter det andet, og nu rækker byen yderligere mod himlen med en ny letbane, der snart snor sig fra kystvejen ind ad Nørreport og op ad en af Danmarks længste bakker til toppen af Randersvej.

Sådan en letbane har man talt om i København i mange år, uden at der er sket det store. I Aarhus bygger man den bare. Nøjagtig som man har bygget fremtidens kulturhus og bibliotek, Dokk1, har skabt et flot og fremtidssikret kulturhistorisk museum af internationalt format med Moesgaard Museum og har ladet en af verdens førende kunstnere, Olafur Eliasson, skabe byens imponerende vartegn med »Your Rainbow Panorama« på toppen af kunstmuseet ARoS.

At Aarhus så atter slår ud med armene og lader ingen ringere end manden, der stod for åbningen af OL i Sydney 2000, stå for åbningen af Aarhus som Europæisk Kulturhovedstad 2017 synes nærmest naturligt og slet ikke overraskende. Tværtimod. Danmarks næststørste by har for længst lagt lillebror-komplekset bag sig i forhold til hovedstaden og har trods nogle meget høje ambitioner forstået at få skabt vækst og fremdrift takket være lige dele lokal snusfornuft og evnen til at få ting til at ske.

Måske er det ikke længere Aarhus, der kan lære noget af København, men omvendt. I al fald, når det kommer til at føre sine visioner ud i livet, få byen til at hænge sammen og få sin egen kulturelle identitet i stedet for kun at snakke om den.

Netop kulturen er en af de bærende søjler for Aarhus’ succes. Den har historisk set altid spillet en væsentlig rolle for den aarhusianske selvforståelse. Hvor ville byen være i dag uden navne som Tage Skou-Hansen, Svend Åge Madsen, Ole Lund Kirkegaard, Jørgen Leth, Steffen Brandt, Anne Linnet, Tina Dickow, Nils Malmros, Henry From og Emil Bønnelycke for blot at nævne nogle stykker? Hvor ville Danmark være i dag? Aarhus’ betydning som kulturelt centrum kan ikke underkendes, uanset om man taler om litteratur, musik, film eller noget helt fjerde.

Derfor bliver Aarhus som kulturhovedstad heller ikke en udvidet Aarhus Festuge med noget fadølsjazz på Pustervig og lidt slinger ned ad Vestergade.

Trods et par kursændringer i sekretariatet gennem årene og løbende udskiftning i ledelsen bag det enorme projekt, så er det hele vejen lykkedes at forblive tro mod byens kulturelle arv. Programmet for det kommende år er blevet en telefonbog på 2,6 kilo og er på mere end 500 sider. Det indeholder et sandt overflødighedshorn af både folkelige og finkulturelle aktiviteter i hele regionen og er ganske enkelt et imponerende program, man kun kan glæde sig til at dykke ned i.

Endnu en god grund til, at hele Danmark også i 2017 bør kigge i retning af det, der gennem årene med en slet skjult sarkasme er blevet kaldt »verdens mindste storby«. Den titel kan man nu med sindsro give til en anden.

Aarhus viser vejen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.