Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Berlingske mener

Hvor overraskende: Folk vælger praktiske løsninger

Adskillige årtiers kamp for at få folk til i højere grad at vælge kollektiv transport fremfor bil er ikke lykkedes. De nyeste tal fra Vejdirektoratet afslører, hvad der virkelig ikke bør overraske, at mennesker er tilbøjelige til at vælge de mest praktiske løsninger, når de skal transportere sig selv og familien.

Diskussionen om kollektiv trafik kontra individuel trafik er i den virkelige verden dybt forældet. Som enhver, der bor i en storby, ved, er biler ikke den mest praktiske løsning, når man skal rundt i byen. En cykel, et S-tog, Metro eller et par fødder er ofte den hurtigste løsning, med mindre man har meget at slæbe på. Københavnerne har i mange tilfælde ikke ret meget at bruge en bil til. En taxa eller en delebil vil ofte dække behovet for transport på fire gummihjul. Omvendt ude på landet og i mange provinsbyer, hvor en bil er uundværlig. Og så er der alle dem, der kombinerer transportformerne, fordi det er mest praktisk sådan. Der er gode grunde til, at mange pendlere tager deres cykel med i S-toget.

Behovet for forskellige og velfungerende former for transport understreges af andre nye tal om danskernes adfærd. Det arbejdende mindretal i Danmark pendler længere end nogensinde før for at komme på arbejde. Dem skylder man at sikre, at deres transporttid bliver så kort og så behagelig som mulig, uanset om bil, cykel eller tog er den mest praktiske løsning. Effektiv transport er ikke kun en behagelighed, men en forudsætning for, at Danmark tjener penge til at finansiere velfærdssamfundet.

De senere års store investeringer i især jernbanen tager desværre ufattelig lang tid at gennemføre. Først i 2030 vil der køre moderne eltog på de fleste jernbanestrækninger med moderne signalsystemer, og så skal man endda krydse fingre for, at der ikke viser sig nye store forsinkelser undervejs. Indtil da skal passagererne affinde sig med forurenende gamle og i stigende grad upålidelige dieseltog med metaltrætte aksler.

Men heldigvis er nye biler langt grønnere end før. Hybridbiler og elbiler vil afløse de mere forurenende ældre biler – og det vil ske relativt hurtigt, hvis ellers Folketinget ville lade bilisterne beholde en smule mere af deres egne penge i stedet for at tæppebombe biler og bilister med afgifter. I virkeligheden burde klimaforkæmpere slå pjalterne sammen med bilisterne i kampen for lavere afgifter på især hybrid- og elbiler. Men det er vel utopi at forestille sig, at grønne venstrefløjspartier er i stand til at undvære privatbilister som fjendebillede.

De nye trafiktal er ikke et udtryk for en trafikpolitisk fiasko. Men de viser, at det er nødvendigt at opretholde et højt investeringsniveau især på vejene, men egentlig også i den kollektive trafik. Det tager år at bygge nye veje, og det tager årtier at bygge jernbaneinfrastruktur. I disse år er den økonomiske aktivitet i samfundet høj, hvilket refleksmæssigt får finansministre til at træde på den økonomiske bremsepedal. Men skal man undgå, at trafikken sander til i trængsel, er et konstant højt investeringsniveau pinende nødvendigt.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.