Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fri os fra de vilde historieforfalskere

Skuespillere til ny vikingeserie The Last Kingdom fotograferet mandag den 14. marts 2016 i København. Skuespiller Peter Gantzler.
Skuespillere til ny vikingeserie The Last Kingdom fotograferet mandag den 14. marts 2016 i København. Skuespiller Peter Gantzler.

En dreng ser sin halshuggede storebror. Mænd tages til fange og tortureres eller korsfæstes. Kvinder lider alskens overlast og den ene grufulde død efter den anden. Altsammen fulgt af sejrrige skrål fra de forsamlede og åbenbart stærkt sadistiske vikinger.

»The Last Kingdom« er et af de hotteste tilbud på skærmen lige nu. En serie om optakten til de danske vikingers herredømme på engelsk jord. Et kostumedrama med danske Peter Gantzler i rollen som den evigt utilregnelige Ragner med uredt hår og ulveskind på kæmpekroppen.

Det hele ville sådan set være helt fint. Hvis altså ikke det meste var helt forkert. »The Last Kingdom« forsøger sig knap nok med en bare nogenlunde troværdig portrættering af fordums danskere som mennesker. Eller som Gantzler sagde til nærværende avis ved seriens lancering tidligere på året: »De havde ikke en gud, de følte sig skamfuld over for – så de gjorde, hvad der passede dem. Var der noget, de gerne ville have, så tog de det. Om nødvendigt med vold.«

Vikingerne var ikke sådan. Og det er heldigvis heller ikke alle, der fremstiller dem sådan. En serie som den meget roste »Vikings« fra 2013 viser vore forfædres kultur som anderledes forgrenet og sofistikeret. Den selvsamme kultur skabte nu engang alt fra Jellingstenene til Ribe Domkirke og havde inden længe forfattet Jyske Lov med mere. Og en ekspert som den nu afdøde Jørgen Jensen fra Nationalmuseet brugte faktisk sit halve liv på et opgør med skrønerne om gamle dage. Danmark havde allerede i den tidlige bronzealder en kultur, der ikke lod de samtidige egyptere meget efter. Kulturen døjede bare med dårligere vejr og har derfor ikke efterladt helt så meget til eftertiden. Et tag med græs på ejer heller ikke pyramidens glans.

Hvordan kan selveste BBC stå inde for en så åbenlys historieforfalskning? Sandsynligvis fordi briterne stadig har gang i deres eget nationalprojekt. Danskerne kom udefra og ville det onde med øboerne. Og fordi fortid er fortid, kan den ikke protestere.

Ingen kan sige sig helt fri for fordomme. Vi andre overdriver sikkert også Djengis Khans forbrydelser eller ser Stillehavets urfolk som menneskeædere. Fordomme fungerer nu engang bedst som afsæt for fiktion og stiller seriernes helte i et desto mere behageligt lys. Men både arkæologiske fund og beretninger fra øjenvidner står i skarp kontrast til det syn, som populærkulturen har fået på vikingerne. Klicheer og stereotyper giver den ene generation efter den anden et forkert billede af skandinaverne for et årtusind siden.

Så de professionelle på museer og universiteter kunne med fordel gøre mere ved formidlingen af deres forskning. Hvis historikerne vil være deres ansvar bevidst og deltage i den vigtige debat om fortiden, skal de ikke holde sig tilbage. Især ikke historikere med speciale i vikingernes smag for silke, arbejde med fantastiske ornamenter og berømte tolerance over for andres livssyn.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.