Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Flere provokationer i kunsten

Det satte gang i gaden, da træer og græs i området omkring Mindeparken ned mod Aarhus bugt blev sprøjtemalet med rød farvel. Foto: Mikkel Berg Pedersen
Det satte gang i gaden, da træer og græs i området omkring Mindeparken ned mod Aarhus bugt blev sprøjtemalet med rød farvel. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Endelig skete der da noget opsigtsvækkende i årets Europæiske Kulturhovedstad. Aarhus 2017 begyndte ellers med optog, fyrværkeri og store armbevægelser, da de i januar åbnede for den trecifrede millionsatsning, men siden da har de spektakulære begivenheder ikke ligefrem stået i kø i det midtjyske. Der har ganske vist været flere fine kulturelle begivenheder, men ikke noget, der har givet synderlig genlyd på den anden side af kommunegrænsen. Faktisk var det hele så kedeligt, at det begyndte at ligne en skandale.

Lige indtil sidste weekend, da nogle mennesker i beskyttelsesdragter begyndte at sprøjtemale de grønne arealer ved Marselisborg, mens forbipasserende med undren og umiddelbar forargelse fotograferede optrinnet.

Og så skete der det, som ofte sker. Billederne røg ud på Facebook, hvor andre medier var hurtige til at gribe dem, og med lynets hast rejste stormen sig.

Nu har den så lagt sig igen. Kunstneren Katharina Grosses såkaldte landskabsmaleri er blevet – om ikke verdensberømt – så i det mindste landskendt, og kunstmuseet Aros, der står bag det og udstillingen »The Garden«, har sammen med Aarhus 2017 sikret sig mere opmærksomhed, end de på forhånd havde kunnet drømme om.

Læs også: Christian Mørk: Hadet er lyserødt

Om værket så er god kunst eller ej, skal vi ikke vurdere her. Det er der helt sikkert lige så mange meninger om, som der er græsstrå i Mindeparken. Men vi har brug for flere af denne slags »provokationer« i det offentlige rum. Alt for meget kunst i dag er for ligegyldigt. Er for kedeligt og for uengagerende og hæver sig desværre sjældent over de »værker«, du kan finde i rammeafdelingen i IKEA.

Vi savner mere kunst, som vækker opsigt, debat og engagement. Ikke kun i programmet for Den Europæiske Kultur­hovedstad Aarhus, men helt generelt. Noget, der rører ved væsentlige emner i vores samfund og får os til at tænke over livet, fare i blækhuset, til tasterne eller blot få snakken med venner, familie og kollegaer i gang hen over mobiltelefoner, TV-serier og avissider. Kunstværket i Mindeparken havde jo netop dette formål – at skabe fokus på menneskets forhold til naturen, og på den måde må man sige, at man har opnået det, der var hensigten.

Den slags kunst bør være et urokkeligt grundfundament i et moderne samfund som vores. For hvem ville vi egentlig være uden vores kunst og kultur? Den er på én gang vores fortid og vores fremtid. Og den kan, når den er bedst, flytte vores samfund længere på kortere tid end noget som helst andet. Kunstens formål er netop at sætte spørgsmålstegn og udfordre det eksisterende.

Men samtidig skal kunsten så også forvente, at vi alle stiller spørgsmål tilbage. Når den som i Mindeparken bevæger sig ud af museerne og ud i det offentlige rum, må man forvente reaktioner – positive som negative.

Hvis den ikke kan tåle det, er den kun til for sin egen skyld og dermed ikke værd at forsvare.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.