Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Berlingske mener

Filmdommernes fine fornemmelser

Store lærreder. Lange løbere af den røde slags. Højt betalte filmkunstnere i spidsrod mellem pengestærke pinger og paparazzier. En vis festival i Cannes kulminerer søndag aften med præmieringen af årets bedste film. Medlemmer af en almægtig jury vil finde den rette modtager af Guldpalmen og sikre vedkommende evig hæder. Dommere vil sidde med magt over hjerter og stjerner og i sidste ende regere over risikovillig kapital og almindelige menneskers købelyst. Alt er kort sagt, som det plejer. Alt kunne faktisk være både spændende og rigtig vigtigt. Hvis altså ikke det hele virkede stadig mere ligegyldigt og besjælet af en ånd fra i forgårs.

Årets festival i Cannes har fra dag ét handlet om striden mellem de klassiske spillefilm og de stadigt flere serier til fladskærmen. Juryens smalsnobber har med usvigelig sikkerhed taget parti for billederne til det store lærred og holdt serierne behageligt uden for synsvidde.

Udbyderne af serier ejer rigtignok deres egen del af ansvaret for årets konflikt. Resten af verden kunne for eksempel tænde for sæson tre af »Twin Peaks« allerede i mandags – flere dage før visningen under de sydfranske palmer. Det lidt komiske stunt har været en komplet omvending af filmindustriens klassiske logik og et klokkeklart signal fra storspilleren Netflix’ side: Seriegenren er ikke længere filmfagets flanør og finkulturens kirkegård. Folkene bag får både mennesker i tale og stadig større indflydelse. Og de ved det.

Men festivalen svarede nådesløst igen. Juryformanden og instruktøren, Pedro Almodóvar, satte nye standarder for blindhed helt fra begyndelsen: »At hædre en film, man ikke kan se i biografen – det ville være mærkeligt,« sagde han til den forsamlede verdenspresse. En moderne filmmand som skuespilleren Will Smith røg helt op i det røde felt og henviste til sine tre børn. De ser Netflix og går alligevel i biografien to gange om ugen, harmede han. »Netflix har kun været et plus hjemme hos os«.

Intet i den sag er rigtignok sort eller hvidt. Pedro Almodóvar har helt rigtigt gjort opmærksom på det særlige fællesskab i biografens mørke. Og en ikke ringe del af konflikten handler muligvis om de hårdt prøvede biografers overlevelse. Cannes ligger nu engang i Frankrig og følger de franske regler med deres beskyttelse af landets store lærreder: Et værk må tidligst sendes til streaming tre år efter dets premiere i biografen. Skaberne af en serie må i praksis vælge mellem overskud på kontoen og det blå stempel fra smagsdommernes side. At en international festival overhovedet skal ligge under for franske fagforeninger, virker i det hele taget ærgerligt. Ugen i Cannes hvert år burde være en undtagelse og gives sine egne regler. Festivaler skal jo ligge et sted.

Men så længe prisen ikke lukker serier ind i det gode selskab, devaluerer den grundlæggende sig selv. De bedste serier passer perfekt til tidens behov for den lidt længere historie og er ikke sjældent mere vedkommende end mange spillefilm. Fremtidsnoveller som »Black Mirror«, dystopier som »The Handmaid’s Tale« med Elisabeth Moss og hverdagsdramaer som »Big Little Lies« med Nicole Kidman og Reese Witherspoon er alle serier med tårnhøjt niveau rent kunstnerisk. Måtte de med tiden blive lige så respekteret. Af alle.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.