Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Berlingske mener

Farvel til caffe latte-kreativiteten

»Vi skal således ikke sende hipsterne på aftægt eller kaste kreativiteten over bord. Men kreativitet er ikke noget, man trækker i en kaffeautomat.«
»Vi skal således ikke sende hipsterne på aftægt eller kaste kreativiteten over bord. Men kreativitet er ikke noget, man trækker i en kaffeautomat.«

Det lød også for godt til at være sandt: At vi kunne sidde i Danmark med benene på bordet, den bærbare på skødet, caffe latten inden for rækkevidde, være kreative og tjene kassen, mens kineserne knoklede løs i fabrikshallerne i Fjernøsten. Men det var lidt det billede, mange så på deres indre TV-skærm dengang i begyndelsen af de glade nuller, da økonomien begyndte at buldre derudaf, og den globale arbejdsdeling tegnede lys og veldefineret – for os, altså: Vi her i Vesten skulle være kreative, mens de andre tog sig af det hårde arbejde.

Læs også: David Holt Olsen: Richard Florida tog fejl

Det var så udbredt og velkommen en tankegang, at Det Radikale Venstre ved folketingsvalget i 2005 kunne score en pæn mandatgevinst ved at gøre sig til talsparti for den gryende kreative klasse. Det skal vi ikke skose partiet for, men også i R har man siden som hos alle andre måttet erkende, at så nemt gik det ikke. Der kom en finanskrise ind over. Udløst af bl.a. kreative finansielle instrumenter og en komplet mangel på ansvar for deres konsekvenser. Dertil en politisk udvikling, hvor en stor del af den vestlige middelklasse har følt sig tabt i globaliseringen, mistet deres job og dermed livsgrundlag og set deres samfund ændre sig i en retning, de ikke ønskede.

Undskyld, lyder det næsten fra manden, som er blevet udnævnt til ophavsmand for tanken om det kreative, selvsupplerende samfund, Richard Florida. Han pustede efter årtusindskiftet med bogen »The Rise of the Creative Class« teoretisk luft under vingerne til tanken om det ny samfund, hvor hårdt, manuelt arbejde var erstattet af innovation og nye måder at arbejde og tjene penge på. Men i stedet for at skabe nye, pluralistiske og inkluderende miljøer, skabte den kreative klasse byer for de rige og ens tænkende. I den sammenhæng kan man jo kigge lidt på, hvordan udviklingen er gået i København og andre storbyer.

Man skal dog ikke gøre Richard Florida til syndebuk eller sige: Han duede ikke. Hans analyse af udviklingen i begyndelsen af årtusindet var ikke helt skæv – men den var heller ikke dækkende.

Læs også: Verdenskendt økonom: Få superstjerne-byer løber med hele gevinsten

At den kreative klasse er rykket ind i de gamle, nedslidte brokvarterer i København har jo betydet, at byen har udviklet sig. Den er blevet fornyet, attraktiv for børnefamilier og mennesker med en høj indkomst, som dermed betaler høj skat. Nye forretninger er opstået, hvor ismejerier og høkere har måttet give op. I erhvervssammenhæng er en stor del af den danske arbejdsstyrke beskæftiget i såkaldt kreative brancher: Kommunikation, finanssektor, rådgivningsbranchen og lignende »bløde« jobs. Men små 300.000 danskere er samtidig beskæftiget i industrijob – som hovedsagelig befinder sig uden for storbyerne.

Vi skal således ikke sende hipsterne på aftægt eller kaste kreativiteten over bord. Men kreativitet er ikke noget, man trækker i en kaffeautomat. Vi kan ikke leve af at innovere, hvis der ikke skabes reel værdi af innovationen. Vi kan ikke brandskatte os til mere velfærd – vækst og velstand er et resultat af arbejdspladser og de muligheder, erhvervslivet får for at udvikle sig. Det er vel værd at tænke på, mens politikerne diskuterer et fiktivt råderum, der befinder sig ti år fremme i tiden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.