Vulkaner påvirker klimaet

Nu har japanske og danske forskere gjort det muligt at finde ud af, præcis hvilke årstal de mest magtfulde vulkaner har haft den største indvirken.

Tungurahua vulkanen under udbrud, set fra La Florida, Ecuador (December 20, 2012.)

I 1601 blev klimaet pludselig markant koldere. Det køligere klima var fremprovokeret af et voldsomt vulkanudbrud, der udspyede store mængder svovldioxid. Højt oppe i atmosfæren blev svovldioxiden omdannet til små bitte dråber af svovlsyre, der pakkede kloden ind i en tæt tåge. Sollyset kunne ikke trænge igennem. Temperaturen faldt. Sommeren blev væk.

Vulkanudbrud kan køle klimaet ned – det er sket mange gange i historien. Men hvor meget de køler, og hvornår de har kølet, er historikere, glaciologer og arkæologer dybt uenige om.

De mange konflikter vil dog snart høre op. Det er nemlig lykkedes en gruppe atmosfærekemikere fra Tokyo Institute of Technology og Københavns Universitet at finde et trick til at afkode, hvilke nedkølingsperioder der skyldes vulkanudbrud. Det skriver Videnskab.dk.

Forskerne har fundet tricket ved at kigge på vulkansk svovl i lange iskerner, der er boret ud af den tykke grønlandske indlandsis:

Svovlforbindelser, der stammer fra vulkanudbrud, som har været i stand til at påvirke klimaet, har ifølge forskernes studier et karakteristisk mængdeforhold mellem de fire varianter – isotoper - af svovl. Denne signatur er fremelsket af en særlig kemisk proces, som forskerne har haft held med at kortlægge – en proces der har Solens intense ultraviolette lys i hovedrollen.

Denne kemiske proces redegør forskerne for i en videnskabelig artikel, der netop har fået spalteplads i det anerkendte tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).