Sofakartofler lever livet farligt

Uanset hvor meget man motionerer, er det dårligt for helbredet at sidde stille i længere tid. Løbeturen i skoven ophæver ikke en TV-aften i sofaen.

Tegning: Claus Bigum
Tegning: Claus Bigum

Den dårlige nyhed er, at der formentlig er endnu et sundhedsråd på vej til bunken af ting, vi burde gøre. Den gode nyhed er, at der er pæn gevinst at hente for en beskeden indsats. Det nye råd er ganske enkelt og helt bogstaveligt: Let rumpen!

Og så behøver man ikke gøre ret meget mere. Til gengæld skal den lettes med jævne mellemrum hen over dagen, og gevinsten er uafhængig af, hvor stor rumpen er, og hvor meget den i øvrigt motioneres.

Nyere sundhedsforskning viser nemlig, at der er en selvstændig helbredsrisiko ved at sidde stille i længere tid ad gangen, som er helt uafhængig af, hvor meget man motionerer.

Aktivitet er ikke motion

»Der er mange undersøgelser, som peger i samme retning, og vi må overveje, om vi burde supplere anbefalingerne om fysisk aktivitet med et råd om at minimere den tid, vi bruger på stillesiddende inaktivitet,« siger Mette Aadahl fra Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed ved Glostrup Hospital.

Hun forsker i betydningen af fysisk inaktivitet og udgav i 2007 et videnskabeligt papir, der nok kan få én til at skubbe kontorstolen tilbage og finde op-knappen på hæve-sænkebordet.

Hendes analyse af en stor dansk befolkningsundersøgelse påviste, at mange timers TV-kiggeri giver en større risiko for hjertesygdomme, målt ved en øget forekomst af forhøjet blodtryk, dårlige kolesteroltal og overvægt i form af bugfedt. Risiko-markørerne blev målt både hos de deltagere, der angav at motionere meget, og hos dem, der slet ikke motionerer.

»Selv mennesker, der dyrker motion, kunne formentlig opnå endnu mere ved at minimere deres stillesidden. Af praktiske årsager måler vi ofte stillesidden som TV-kigning, fordi det er nemt at huske og svare på. Men det gælder også for skrivebordsarbejde, at vi skal huske at komme op af stolen,« siger Mette Aadahl, som oprindeligt er uddannet fysioterapeut og siden har taget både en Master i Public Health og en ph.d.

Der skal ganske lidt - men vedvarende - fysisk bevægelse til at minimere risikoen ved den tid, man sidder stille. Hemmeligheden ligger i kortvarigt at bruge de store muskelgrupper i baller og lår til noget andet end at sætte aftryk i stolehynderne.

Det er ikke nødvendigt at få pulsen op i længere tid, og i det lys kan det fejres som en succes at tage trappen i stedet for elevatoren. Hvis man vurderer trappeturen som motion, er den derimod håbløst utilstrækkelig.

Motion er sundt

»Sundhedspædagogisk er det vigtigt, at vi ikke stiller en modsætning op til de nuværende motionsråd,« siger Mette Aadahl. Hun understreger, at det stadig er gavnligt for helbredet at løbe sig en tur i skoven. Men den positive effekt af løbeturen ophæver ikke den negative effekt af at kaste sig i sofaen, når man har smidt løbeskoene, for så at hænge hele aftenen og se TV eller surfe på nettet med god samvittighed.

Det Nationale Forebyggelsesråd overvejer også at barsle med selvstændige råd mod fysisk inaktivitet som supplement til de nuværende motionsanbefalinger.

»Der en stor del af befolkningen, som slet ikke ser nogen appel i at løbe en tur i skoven,« siger Morten Grønbæk, medlem af Forebyggelsesrådet, der erstattede det nu nedlagte Motions- og Ernæringsråd, som han var formand for.

Ganske vist er undersøgelserne om inaktivitet som selvstændig risikofaktor for nye og for få til at udløse en ændring af de offentlige sundhedsanbefalinger.

Stillesiddende skal i gang

Men et råd om at lette rumpen i dagligdagen kan også begrundes med det, man allerede ved med stor sikkerhed om effekten af motion.

»Det helt store spring sker ved overgangen fra ingen bevægelse til dog at bevæge sig noget. Og vi mangler at få fat i dem, som bare sidder og sidder,« siger Grønbæk med henvisning til den livsstils-tendens, som sundhedspædagogikken betegner som »sedentarisme« eller ekstrem stillesidden.

Det er ikke kun det hårde fysiske arbejde, som er forsvundet fra vores hverdag med teknologiens indtog. Det er også lette fysiske aktiviteter som at vaske op, hænge tørretøjet op og gå en tur i banken, der i dag klares af maskiner.

»Vi kan i store træk leve hele vores liv fra sofaen, endda uden at miste den sociale kontakt med omverdenen,« siger Mette Aadahl.

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.