Sådan påvirker KOL din krop

400.000 danskere lider af lungesygdommen KOL. Er du blandt dem, risikerer du, at dine celler bliver slidt ned før tid. Det afslører et nyt, dansk studie.

Kombinationen af lungevævets store overfladeareal og den kraftige blodtilførsel øger risikoen for at stresse cellerne, når man ryger. Det kan føre til KOL og klip af cellernes indbyggede klippekort, telomererne. Telomerer forhindrer nedbrydning af kromosomernes ender. Længden af telomererne har betydning for, hvor længe organismen lever.

Nedsat lungefunktion og lungesygdommen KOL nedsætter ikke alene din livskvalitet nu og her – det kan også forkorte din levetid ved at nedslide cellerne i din krop.

Det konkluderer et omfattende studie, der for nylig er gennemført af forskere fra Herlev Hospital og Københavns Universitet.

»Vores studie viser, at mennesker med slidte celler har 15 procent øget risiko for at lide af KOL eller nedsat lungefunktion. Der er altså en sammenhæng mellem KOL og slitage af kropsceller - en kobling, som vi endnu ikke har forstået til bunds, men som sandsynligvis kan føre til en ny måde til at finde frem til de folk, der allerede har eller som på sigt vil udvikle disse sygdomstilstande,« siger Line Rode, reservelæge ved Klinisk Biokemisk Afdeling på Herlev Hospital og ph.d. ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet til Videnskab.dk.

Læs også på Videnskab.dk: Danskere opdager gen for rygerlunger

Forskerne fandt ud af, hvor slidte cellerne er, ved at måle længden på cellernes såkaldte telomerer – kromosomernes endestykker - der beskytter cellens vitale arvemateriale, DNA.

Telomererne får klippet et stykke af, hver gang cellen deler sig, og på et tidspunkt er der ikke flere klip tilbage på klippekortet. I det øjeblik de beskyttende endestykker er væk, fungerer cellerne ikke længere og trækker deres vært med sig i døden.

Naturlig aldring forkorter altså cellernes telomerer, men forskergruppen har i tidligere forskning vist, at usund livsstil som f.eks. rygning sandsynligvis kan fremskynde effekten.

Årsagen har hidtil været ukendt, men Line Rode og hendes kollegaer havde en formodning om, at røgen forkorter telomerne indirekte ved enten at fremprovokere betændelsestilstande i lungevævet, ved at gøre lungerne dårligere til at optage ilt eller ved at kickstarte lungesygdommen KOL.