Nu kan vi forudsige evolutionen

Forskere viser, at evolution blandt dyr, planter og svampe nemt kan forudsiges.

Hollandske forskere har kortlagt evolutionens forudsigelighed.

I en artikel i det anerkendte videnskabelige tidsskrift PNAS viser forskerne, at så længe en given population ikke er for lille eller for stor, er udfaldet af organismernes mange vilkårlige mutationer ikke så vilkårligt endda.

Evolutionen kan altså forudsiges under de rette betingelser.

»Evolution i små populationer er uforudsigelig. Det samme gælder for meget store populationer. Men mellem de to er der en optimal populationsstørrelse, hvor vi kan forudsige udfaldet af evolutionen hver gang,« skriver de hollandske forskere fra Wageningen Universitet i en pressemeddelelse.

Læs også hos Videnskab.dk: Breiviks manglende skyld strider mod evolutionen

Evolution handler i en nøddeskal om at overleve.

Mutationer i arvematerialet, der forbedrer individernes muligheder for at overleve, har større chance for at brede sig til hele populationen frem for mutationer, der formindsker individernes muligheder for at overleve – så simpelt er det.

De hollandske forskere ønskede på den baggrund at finde ud af, om de ud fra en række potentielle mutationer i retrospekt kunne beregne, hvilken vej evolutionen ville tage – altså: Ville de være i stand til at forudsige, at evolutionen forløb, som den nu en gang gjorde?

Hertil brugte forskerne computersimulationer, der simulerede evolutionsforløb ud fra sandsynligheder for givne mutationer og mutationernes indvirkning på det enkelte individ.

Den brugte organisme i computersimuleringen var skimmelsvampen Aspergillusniger, hvis genom er kortlagt, og hvor otte specifikke mutationer og deres effekt på svampen er kendte.

Simuleringen viste, ati små populationer har alle enkelte positive mutationer omtrent lige stor chance for at dukke op, hvorefter de potentielt kan brede sig til hele populationen.

Men det er ikke til at sige, hvilke mutationer der dukker op, og om disse mutationer er de bedste blandt flere positive mutationer, eller om de ’blot er gode’.

Derfor afhænger forudsigeligheden af evolutionen i små populationer af chancen for, at en given mutation opstår.

Det er i sagens natur ret så uforudsigeligt at afgøre, hvilke mutationer der opstår, og hvornår de gør det. Derfor er forudsigeligheden af evolutionen for små populationer også ret lav.

»Dette billede ændrer sig dog, efterhånden som populationsstørrelsen bliver større,« skriver de hollandske forskere.