Nordstjernen er tættere på end hidtil troet

Nordstjernen er nattehimlens mest berømte stjerne, og den har i århundreder været brugt som navigationsredskab. Men nu har en gruppe forskere fundet ud af, at Nordstjernen slet ikke ligger der, hvor vi troede, den lå.

Arkivfoto.

Den berømte Nordstjerne har været en ledestjerne på nattehimlen igennem menneskets historie.

Men nu viser et nyt studie, at stjernen faktisk slet ikke ligger der, hvor vi troede, den gjorde. Den ligger nemlig meget tættere på.

Forskere fra Canada, Ukraine og Belgien har studeret Nordstjernen og har fundet ud af, at den ligger omkring 323 lysår fra Solen og Jorden – hvilket er en betydelig forskel fra det estimat på 434 lysår, som blev angivet af en europæisk satellit i 90’erne. Det skriver Livescience ifølge Videnskab.dk.

Den 'nye' afstand kan muligvis hjælpe astronomerne i deres bestræbelser på at finde svaret på adskillige kosmiske mysterier, såsom jagten på flygtig mørk energi, siger forskerne bag den nye opdagelse.

Nordstjernen ændrer lysstyrke

Nordstjernen, også kendt som Stella Polaris eller Polarstjernen, er en variabel stjerne, af en type der kaldes pulsationsvariabel. Det betyder, at den ser ud til at ændre lysstyrke set fra Jorden, da den hele tiden udvider sig og trækker sig sammen igen.

Astronomer kan måle afstanden til en pulsationsvariabel stjerne ved at undersøge, hvordan den varierer i lysstyrke over tid.

Eftersom Nordstjernen er den pulsationsvariable stjerne, der ligger nærmest vores solsystem, vil en præcis angivelse af dens placering være et fantastisk redskab, idet man ud fra den, vil kunne lave mere præcise målinger på andre pulsationsvariable stjerner.