Få adgang til PLUS

Bliv PLUS medlem:

Lyse udsigter for mørk chokolade

SLIKMUNDE, der vil forsøde livet, kan sætte tænderne i mørk chokolade, hvis de vil forene det søde med det sunde. Chokolade med et højt indhold af kakao ser ud til at være godt for hjertet og mæthedsfornemmelsen.

Intet er så godt, at det ikke er skidt for noget. Alt det sjove er enten forbudt eller usundt. Hvorfor kan vi ikke bare vælte os i chokolade uden at tænke på høje kolesteroltal, fedmeepidemier og forkalkede kranspulsårer. Hvorfor skal det være så surt at indtage noget sødt?

Det skal det måske heller ikke. Her er den gode nyhed til den, der vil nyde uden at snyde på vægten. Chokolade er sundt. Udsigten til et uspoleret eller ligefrem bedre helbred er lys for den, der forgriber sig på mørk chokolade. Jo mørkere, jo bedre. Jo mere kakaosmør, jo bedre. Højoktan-chokolade, dem med 70 til 85 procent kakao, får os næsten til at strutte af sundhed. Dokumentationen hober sig op. Den skulle være god nok. Mørk chokolade i moderate mængder er en hjertesag. Vores karsystem har gavn af antioxidanterne, der stammer fra kakaobønnerne, og fedtsyrerne i smørret tilhører de godartede. De seneste års forskningsresultater peger stort set i samme retning, og de er ikke finansierede af chokoladeindustrien, i hvert fald ikke alle sammen.

Den danske ernæringsekspert, professor Arne Astrup, der leder Institut for Human Ernæring på Københavns Universitet, har set nærmere på chokoladeforskningen og han er ikke bange for at konkludere, at dokumentationen efterhånden er solid for en række gode egenskaber af den mørkeste chokolade.

I forvejen har vi lært, at vi skal gå en tur en, og at vi skal have seks om dagen, når det gælder frugt og grønt. Vil ernæringseksperten nu fortælle os, at vi skal give hjertet et service­eftersyn med kakao-olie?

»Nej, det er ikke op til enkeltpersoner at formulere kostråd. Kostrådene 2005 fra Motions- og Ernæringsrådet hviler på en diskussion, der involverer mange eksperter. Men når rådet om fire-fem år skal i gang med at revidere kostrådene, kan det være, at chokoladen kommer på bordet. Måske skal rådet til den tid kigge på, om det ikke ville være en god ide at anbefale de sliksultne et stykke mørk chokolade. Det er klart bedre end lys chokolade og mange andre typer slik og snacks,« siger Arne Astrup.

Nogle sundheds- og hjerteforskere advarer dog om, at selv om mørk chokolade ser ud til at gavne vores kredsløb, blodtryk og dermed hjertefunktion, så indeholder chokoladen trods alt mange kalorier. Det kan med andre ord ikke nytte at tro, at når et stykke chokolade er sundt, så er tre stykker nok tre gange så sundt. Men her er Arne Astrup og kolleger kommet på sporet af en selvregulerende mekanisme i chokoladen, der bremser for overforbruget af lækkerierne. Chokoladens indhold af bl.a. stearinsyre betyder nemlig, at chokoladen kun optages meget langsomt i tarmene. I stedet søger kakaoen mere eller mindre permanent opholdstilladelse i mavesækken, der sender besked til hjernen om, at behovet for nye forsyninger indtil videre er udtømt. Mætheden er indtrådt, og resten af chokoladepladen får lov til at ligge til næste aften.

Mens forskningen i kakaosmørrets indflydelse på vores mæthedsfornemmelse er af nyere dato, har forskerne gennem mange år arbejdet på at indsamle dokumentation for virkningen på hjerte- karsystemet. En af de undersøgelser, som tidligt var ude med det glade budskab var et amerikansk studie fra 2000, der delvist var finansieret af chokoladeproducenten Mars. Siden har flere forskerhold dog ved forskellige metoder og i større eller mindre undersøgelser peget på en sammenhæng mellem indtagelse af chokolade og et sundere kredsløb uden at være betalt af chokoladeindustrien. Forskerne mener, at antioxidanter i chokoladen bekæmper såkaldt frie radikaler, som ellers kunne udrette skade på blodkarrene.

I den mere spektakulære boldgade har chokolade også fået æren for at tænde op under kvinders sexlyst og måske også mænds. Forskerne har fundet et sammenfald mellem chokoladeindtag og efterfølgende favntag. Men de leder stadig efter de stoffer i chokoladen, som kunne have stimulerende effekt på kønsakten.

Måske kommer de til at lede længe. Den svenske fedmeforsker Stephan Rössner fra Karolinska sygehuset i Stockholm mener ikke, chokoladen gemmer på erotiske stimulanser.

»Det er næppe anderledes end andre spændende, æggende lækkerier, vi holder af at indtage, og som får os til at føle os godt tilpas: champagne eller trøfler, for eksempel. Der er ingen videnskabelige beviser på en fysisk sammenhæng. Men vi må jo blive ved at lave forsøg og håbe,« har fedmeforskeren sagt til dagbladet Politiken.