Kaffe beskytter hjernen

Koffein forsvarer muligvis hjernen mod demens ved at blokere for det skadelige kolesterol, viser ny forskning med kaniner.

Så er der muligvis gode nyheder, hvis du drikker blot en kop kaffe hver dag.

Amerikansk forskning viser, at den sorte drik beskytter hjernen mod at blive dement, fordi den blokerer for den skadelige effekt kolesterol kan have på kroppen.

En høj mængde kolesterol i blodet kan gøre centralnervesystemet sårbart over for kemikalier, der bliver transporteret rundt i kroppen gennem blodet.

Kaffe sænker mængden af det skadelige kolesterol, og derfor beskytter drikken mod blandt andet Alzheimers, som giver demens.

Kaniner fik kaffe
I eksperimentet gav videnskabsmændene kaniner, som var på en fedtholdig kost, det der for mennesker svarer til en enkelt kop kaffe dagligt.

Efter 12 uger på den kolesterolholdige mad, var hjernens forsvar hos de kaniner, der fik kaffe, bedre end hos de kaniner, der ikke fik koffein.

Undersøgelsen er netop blevet offentliggjort i Journal of Neuroinflammation.

Kaffe kan bruges til behandling
»Koffein er et sikkert og tilgængeligt stof, og dets evne til at stabilisere centralnervesystemets forsvar betyder, at det kan komme til at spille en vigtig rolle i behandlingen af neurologiske lidelser,« siger Doktor Johnathan Geiger fra University of North Dakota, som har lavet undersøgelsen, til BBC.

Nu skal forskerne i gang med at klarlægge, om koffeinens effekt på kolesterol også gælder for mennesker.