Indavl har givet europæere syge gener

Vi bærer rundt på langt flere dårlige gener end vores forfædre gjorde for 5.000 år siden, viser ny undersøgelse.

Da den første lille gruppe mennesker forlod Afrika og rejste til Europa, var de helt alene på kontinentet. Derfor havde de en mindre pulje af mulige partnere, hvilket har givet grobund for en hastig vækst af skadelige mutationer, viser en undersøgelse af europæiske amerikanere ifølge Nature.

Undersøgelsen klarlægger, hvornår mange af de sjældne varianter opstod. Ved hjælp af sekventering af genomet har amerikanske forskere lokaliseret og dateret mere end en million varianter af gener, hvor et enkelt bogstav af DNA-sekvensen er forskellig fra andre individer.

Deres resultater bekræfter tidligere studier, der tyder på, at størstedelen af varianterne, heriblandt potentielt skadelige dele, opstod i løbet af de seneste 5.000-10.000 år.