Hurtige cyklister lever længere

Dansk studie viser, at det kan betale sig at trampe til i pedalerne, når man skal fra A til B. Der op imod fem års ekstra levetid at hente.

Hvis du vil leve længere, skal du sætte tempoet i vejret, når du cykler til og fra arbejde. Det gavner nemlig dit helbred at mærke pulsen, når du stiger på cyklen.
Hvis du vil leve længere, skal du sætte tempoet i vejret, når du cykler til og fra arbejde. Det gavner nemlig dit helbred at mærke pulsen, når du stiger på cyklen.
I samarbejde medVidenskab.dk

Hvis du vil leve længere, skal du sætte tempoet i vejret, når du cykler til og fra arbejde. Det gavner nemlig dit helbred at mærke pulsen, når du stiger på cyklen.

Nyt dansk studie med cyklister i København, viser, at jo mere intensitet du lægger for dagen, når du cykler, des større er din chance for at leve længere. Resultatet er netop offentliggjort på kongres for ESC (European Society of Cardiology) i Paris.

Lev op til 5,3 år længere

Studiet viser, at mænd, der cykler med:

  • Høj intensitet, lever 5,3 år længere end mænd, der cykler med lav intensitet
  • Middel intensitet, lever i gennemsnit 2,9 år længere end mænd, der cykler med lav intensitet

Studiet viser tilsvarende, at kvinder, der cykler med:

  • Høj intensitet, lever 3,9 år længere end kvinder, der cykler med lav intensitet
  • Middel intensitet, lever 2,2 år længere end kvinder, der cykler med lav intensitet

Intens aktivitet gavner hjerte og blodtryk

»Det er spændende resultater, der leverer yderligere støtte til vigtigheden af intensitet i træning.«

»En række nylige træningsstudier har vist markant bedre effekter på kondital, hjertefunktion, karfunktion, og blodtryk ved intense fysiske aktiviteter som intervalløb og fodbold i forhold aktiviteter med lav eller moderat intensitet,« kommenterer professor Peter Krustrup fra Sport and Health Sciences ved University of Exeter, da han hører om resultaterne.

Måske skal anbefalinger til motion ændres

På nuværende tidspunkt anbefales det, at voksne bevæger sig 30 minutter om dagen, men måske skal anbefalingerne laves om til, at man skal bevæge sig 30 minutter om dagen med høj intensitet.

I hvert fald står det klart, at folk, der cykler med høj intensitet, ikke bare lever længere, de har også markant mindsket risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme i forhold til dem, der blot cykler med lav intensitet.

»Det er fornuftigt at bruge 30 minutter om dagen på fysisk aktivitet. Men det kan på det kraftigste anbefales, at man træner med høj intensitet minimum to gange om ugen,« siger Peter Krustrup.

Ifølge dr.med. Peter Schnohr fra Bispebjerg Hospital, der står bag studiet, er det meget individuelt, hvad intensiv træning helt præcist dækker over.

»Vores gruppe foretog en lignende undersøgelse på fodgængere for nogle år siden. Resultaterne viste, at folk også lever længere hvis de går ture, med hvad de selv mener er høj intensitet,« siger han i en pressemeddelelse.

Kilde: Videnskab.dk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.