Gravides diæt kan hindre at børn får astma

Hvis gravide spiser grøntsager og fisk, kan det sænke risikoen for, at deres børn udvikler astma og allergi.

Undgå rødt kød og spis masser af grøntsager og fisk, hvis du vil forsøge at undgå, at dit barn skal udvikle astma eller allergi.

Sådan lyder anbefalingen til gravide i en ny undersøgelse fra forskerne ved University of Crete.

I undersøgelsen har forskerne sammenlignet diæten hos 468 mødre og deres børn fra graviditet til børnene var seks et halvt år gamle.

Konklusionen er, at børn af mødre, der fortrinsvis har spist grøntsager, frugt, nødder og fisk, i færre tilfælde har fået allergi eller astma.

Det er især tilfældet, hvis mødrene under graviditeten eksempelvis spiser fisk flere end tre gange om ugen eller grøntsager flere end otte gange om ugen.

Undersøgelsen konkluderede også, at hvis den gravide spiste rødt kød mere end 3-4 gange om ugen, så øger det risikoen for at udvikle astma eller allergi.

Forskerne fandt også frem til, at diæten ikke spiller nogen nævneværdig rolle for udviklingen af astma eller allergi, efter børnene har rundet seks år.