Forskere jubler over fund af verdens mest sjældne hval

To eksemplarer af verdens mest mystiske og sjældne hval er nu identificeret for første gang.

Foto: New Zealand Department of Conservation

Dens latinske navn er Mesoplodon traversii. Den tilhører en underart af næbhvaler og er så sjælden, at ingen nogensinde har set hele eksemplarer af den. Før nu.

I december 2010 skyllede to næbhvaler op på en strand i det nordlige New Zealand. Forskere troede først, at hvalerne tilhørte en langt mere almindelig underart.

Men nu har grundige DNA-analyser afsløret, at de opskyllede hvaler - en mor og hendes kalv - tilhører verdens mest sjældne hvalart. De er dermed identiske med ganske få skeletrester af samme hvalart, som man har fundet på strande på den sydlige halvkugle i bl.a. 1872 og 1986.

Forskeren Rochelle Constantine fra Auckland University i New Zealand er jublende lykkelig og udtaler:

- Det er første gange nogensinde, at denne art - en hval på over fem meters længde - er blevet set som helt eksemplar, og vi har været så heldige at opdage to af dem.

Af naturlige årsager ved man nærmest uendelig lidt om de ufatteligt sjældne hvaler.

Men i det videnskabelige tidsskrift Current Biology skriver forskere, at den særegne næbhval, der minder om en stor delfin, sandsynligvis "dykker exceptionelt dybt, lever af blæksprutter og småfisk og tilbringer meget lidt tid på overfladen."

På nordlige himmelstrøg er den mest sjældne og udryddelsestruede hvalart formentlig den op til 80 ton tunge nordkaper, som der muligvis bare er ca. 300 eksemplarer tilbage af i Nordatlanten. I 2009 blev en enkelt nordkaper opdaget af fangere omkring den grønlandske Disko Bugt.