Forskere finder liv det mest umulige sted

Der findes næsten ikke et mere fjendtligt miljø på Jorden. Alligevel har forskere fundet liv i en tilfrosset sø, der er indkapslet i Antarktis' permafrost. Det øger håbet om at finde liv på andre planeter i vores solsystem.

20 meter under Antarktis overflade ligger søen Lake Vida. Her har forskere fundet liv.

Amerikanske forskere har fundet liv i en tilfrosset saltsø under Antarktis' overflade. Søen er kulsort, ekstremt salt, iskold og har været isoleret fra resten af verden i over 3.000 år.

Derved tilbyder søen et af de mest fjendtlige miljø, Jorden kan mønstre. Alligevel huser den et bakteriesamfund, der lever i bedste velgående.

Det spektakulære fund er bestemt interessant i sin egen ret. Men mere interessant er det måske, at fundet også øger muligheden for, at der kan findes liv andre steder i vores solsystem.

Det mener det nye studies hovedforfatter.

Læs også på Videnskab.dk: Er vi alene i universet?

»Jeg er meget fascineret af vores solsystems frosne planeter og måner og deres potentiale for at rumme liv. Vi har indtil videre kun et meget begrænset kendskab til mulighederne for, at liv kan eksistere på disse måner og planeter. Vores fund øger den mulighed, da vi kan vise, at liv kan eksistere under nogle ekstreme betingelser, der måske modsvarer, hvad vi kan finde i solsystemet,« skriver lektor Alison Murray fra Division of Earth and Ecosystem Sciences, University of Nevada, i en mail til Videnskab.dk.

Alison Murray har i sit studie arbejdet sammen med blandt andet NASA, mens det amerikanske NSF (National Science Foundation) har støttet forskningen.

Studiet er netop offentliggjort i det velansete videnskabelige tidsskrift PNAS.

Læs også på Videnskab.dk: Bakterier kan overleve i støvet på Mars.

I deres undersøgelser har forskerne bag studiet boret omkring 20 til 30 meter ned gennem Antarktis permafrost til den tilfrosne sø Lake Vida.

Her har de boret yderligere 27 meter ned i den tilfrosne sø og udtaget borekerner. Under boringerne blev borehullerne fyldt med en ekstremt saltholdigt ’slush-ice’ eller saltlage, der har været fanget i isen over 3.000 år.

Netop i den saltlage har forskerne fundet bakterier, der trives i minus 13 grader Celsius, totalt mørke og i saltvand, der er mere end seks gange så salt som almindeligt havvand.

Yderligere undersøgelser af saltlagen viste, at miljøet desuden er iltfrit, en smule surt og indeholder store mængder organisk kulstof, nitrat, molekylært brint samt oxiderede og reducerede kemiske stoffer.

Læs om hvad det fortæller os om livsbetingelser, og få en dansk forskers vurdering på Videnskab.dk.