Forsker anbefaler mindre fodbold i idræt

Ny forskning peger på 10 konkrete strategier, der kan få de sportsligt svage elever bedre med i idrætstimerne. Ét af rådene lyder: Drop noget af al boldspillet.

Fodbolddrengene kører med klatten, mens alle de andre elever nærmest bliver usynlige i gymnastiksalen. Sådan ender idrætstimerne som regel, når der står fodbold på programmet.

Forskellen i fysiske og sportslige evner betyder, at de dygtigste elever tromler de svagere såkaldt ’idrætsusikre’ elever. De større, hurtigere og stærkere børn dominerer, mens resten bliver løbet over ende.

I folkeskolens idrætsundervisning er målet imidlertid at inkludere alle elever – også dem, der ikke kan kaste sig ud i et giftigt saksespark som Zlatan Ibrahimovic.

En ny ph.d.-afhandling giver 10 konkrete forslag til, hvordan idrætslærere kan skabe plads, så alle børn får noget ud af idrætstimerne.

Se alle 10 forslag på Videnskab.dk

»Det er for eksempel en ulempe for de svage elever, at det stadig er fodbold og andre kendte boldspil, der fylder i idrætstimerne.«

»Det gør det vanskeligt for de idrætsusikre elever at deltage. Selvom lærerne siger, at de gerne vil inddrage alle, er der i klassiske boldspil en fare for, at man ekskluderer og ikke inkluderer,« siger Jesper von Seelen, forfatter til ph.d.-afhandlingen og lektor ved University College Syddanmark, til Videnskab.dk.

De klassiske boldspil er ifølge forskeren et problem i idrætsundervisningen, da nogle få elever her dominerer, mens andre nærmest bliver usynlige.

Læs også på Videnskab.dk: Piger pjækker fra idræt

»Der er nogle traditioner i faget, som ikke er hensigtsmæssige. Hvis vi bare åbner boldskabet og sætter børnene i gang med boldspil, løser vi ikke problemerne,« siger Jesper von Seelen.

Det betyder dog ikke, at forskeren mener, at boldspil skal bandlyses fra idrætstimerne.

»Et boldspil kan sagtens arrangeres, så alle kan være med. Hvis eleverne har mange bolde i spil samtidigt, og de kan score på forskellige måder, bliver det sværere at falde udenfor.«

»I stedet for at spille 11 mod 11 med to mål, kan man opdele eleverne i små hold. For eksempel kan man spille 3 mod 3 med fire mål og fire bolde – i det spil er det svært at blive usynlig,« siger Jesper von Seelen.

Læs også på Videnskab.dk: Skolerne er syge – hvad kan vi gøre?

Forskeren peger desuden på en løsning, der ellers er kontroversiel i folkeskoleregi. Han mener nemlig, det kan være en god ide at dele eleverne efter deres sportslige formåen.

»Jeg kan godt se, at der er masser af argumenter for og imod at gøre forskel på eleverne, men mit ærinde er at registrere, hvornår de usikre elever kommer på banen – og det gør de, når man inddeler efter niveau,« siger Jesper von Seelen.

Læs mere om afhandlingen og se alle 10 forslag på Videnskab.dk.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.