Fedme er livsfarligt ved biluheld

Svært overvægtige bilister har større risiko for at dø, hvis de kommer ud for et trafikuheld.

Især kvindelige bilister med svær overvægt er mere udsatte for at dø, hvis de indblandes i et sammenstød.
Især kvindelige bilister med svær overvægt er mere udsatte for at dø, hvis de indblandes i et sammenstød.
Når man som bilist bliver indblandet i et trafikuheld, er der 80 procents større risiko for at dø af de skader man får ved uheldet, hvis man er svært overvægtig eller fed. Hvis man ser på kvinder isoleret, er fedme en endnu større risikofaktor.

Det viser en analyse foretaget af amerikanske forskere, som har set på 3.403 bilsammenstød med dødelig udgang hos en eller begge førere af de involverede personbiler. Af de i alt 6.806 bilister der var involveret i ulykkerne var de 18 procent svært overvægtige eller fede, 33 procent var overvægtige, og 46 procent var normalvægtige.

Risikoen for at en fører af en af bilere døde i et sammenstød var 80 procent højere, hvis han eller hun havde et BMI på mere end 40.  For kvinder var effekten af overvægt særlig stærk. Allerede ved et BMI på 35 havde kvinder fordoblet risikoen for at dø i et biluheld, sammenlignet med en normalvægtig i et tilsvarende uheld.

Undervægtige bilister havde også en let forøget risiko for at dø i et uheld, omkring 20 procent, viste forskerne fra miljø- og transportforskningscenteret ved University of California, Berkeley. . 

Fordi forskerne har set på uheldene og ikke på den samlede trafik, siger undersøgelsen intet om vægtens betydning for risikoen for overhovedet at blive indblandet i et uheld. Og analyseren er foretaget på bilulykker i USA, hvor airbags og selebrug er anderledes end i Europa.

En stor del af forklaringen på dødsulykkerne ligger i manglende selebrug, og en stor del af den øgede risiko for overvægtige ligger i, at de har større tendens til ikke at bruge sele. Ydermere vil de oftere være placeret forkert i forhold til airbaggen, så den ikke fungerer optimalt.

Den vigtigste grundliggende årsag til at de kommer værre til skade i uheld er dog formentligt de basale fysiske love. Når det er en tungere krop, der kastes fremover ved et sammenstød, er det også en betydeligt større kraft, der presser ens hoved eller brystkasse ind i rat eller forrude.

Der kan dog også ligge en forklaring i, at svært overvægtige mennesker ofte har et dårligere helbred, så det kunne være følgerne af deres fedme og ikke fedmen selv, der betyder at de dør af skaderne fra et trafikuheld. Det efterlyser forskerne, som forskere ofte gør, mere forskning i.

Forskerne undersøgte også, om bilmodellen kunne have betydning for den ekstra risiko ved at være overvægtig. Det så ikke ud til at være tilfældet, så overvægtige har samme øgede risiko uanset om bilen er lille eller stor, gammel eller ny.

Bilmodeller er naturligvis vist i mange andre undersøgelser at have stor betydning for chancerne for at overleve et sammenstød. Her ses udelukkende på om der er større forskel på at være tyk eller tynd i den ene bilmodel end der er i den anden model.

Undersøgelsen er publiceret i Emergency Medical Journal, der har samme udgiver som det ansete lægevidenskabelige tidsskrift British Medical Journal: Driver obesity and the risk of fatal injury during traffic collisions
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.