Dommedag aflyst: Asteroide rammer ved siden af

Astronomer er nu helt sikre på, at den hidtil såkaldte dommedagsasteroide ikke smadrer ned i Jordkloden i 2036.

Nærbilleder af Apophis fra Herschel-observatoriet

Måske nåede læseren slet ikke at opdage det, men de seneste år har vi haft en dødstrussel af astronomiske dimensioner hængende over hovedet. Eller rettere susende rundt ude i verdensrummet med en foruroligende tæt kurs mod Jorden.

Astronomer har hen over weekenden studeret et af de Near Earth Objects, eller NEOer, som vi holder godt øje med, fordi de potentielt kan smadre ned i jorden og gøre mod menneskeheden, hvad et tilsvarende nedslag gjorde mod dinosaurerne for 65 millioner år siden.

Læs mere på Tycho Brahe Planetarium: Nærgående asteroide større end antaget

En asteroide på 300 meter i diameter passerede jorden på relativt kort afstand, "kun" 14,5 millioner kilometer, og den nærmere granskning har ført til en absolut aflysning af fremtidige kollisioner med Jorden.

Asteroide 99942 blev opdaget i 2004, og astronomerne angav dengang en  meget høj, men også meget usikker risiko på 2,9 procent for, at den ville ramme Jorden allerede ved sin passage i 2029. Året efter blev asteroiden meget passende navngivet Apophis efter den egyptiske gud for ødelæggelse og ondskab.

Læs mere på Astronomibladet.dk: Apophis passerer Jorden

Siden da er risikoen for sammenstød i 2029 ret hurtigt blevet nedskrevet til nul, efterhånden som der blev gjort flere observationer af asteroiden, mens passagen i 2036 begyndte at vække bekymring. Risikoen for kollision var ikke nær så stor som anslået i 2004, til gengæld er der tale om en tung asteroide med høj hastighed. Et nedslag af 20 millioner ton asteroide med 46.000 kilometer i timen ville udløse en ødelæggende kraft svarende til mange tusinde hiroshimabomber.

Læs mere (engelsk) fra NASA: Herschel Spacecraft Eyes Asteroid Apophis

Ved nærstudier af Apophis i weekenden er dens størrelse blevet opjusteret. Det viser sig, at dens overflade tilbagekaster mindre lys end antaget, hvilket betyder at den er større end antaget. Dens bane er korrigeret, og NASA har meddelt at deres beregninger - ikke mindst baseret på det europæiske Hershel-teleskop -  nu viser at asteroiden i 2036 ikke vil komme  nærmere jorden end 22,5 millioner kilometer og efter al sandsynlighed vil passere i en afstand af 56 millioner kilometer.

Apophis er dermed tilbage i rækken af ikke-truende Near Earth Objects, som vi kan nøjes med at glæde os til at kunne studere nærmere, når de passerer os. Og i sidste ende er der langt større sandsynlighed for at vi bliver ramt af en asteroide helt ud af det blå, end at det sker med et af de få objekter, vi har nået at få øje på.