Dinoer lærte at flyve ved at hoppe fra træ til træ

De tidligste dino-fugle havde vinger, som kunne bruges til at svæve mellem trækroner. Det viser en ny opsigtsvækkende, delvist dansk analyse af gamle fossiler.

Fossilet af jura-fuglen Archaeopteryx har været undersøgt mange gange tidligere. Men under de tidligere undersøgelser fejlfortolkede palæontologerne, hvad de så. Aftrykket viser tydeligvis, at fuglen havde to lag meget store fjer på vingerne. Men førhen tolkede forskerne det fejlagtigt, som om de samme fjer var blevet aftrykt to gange ved siden af hinanden. De vurderede, at da Archaeopteryx for 155 mio. år siden sank ned på bunden af en lagune, rørte den havbunden, for så at rykke sig en lille smule og lave endnu et aftryk. Jakob Vinther fortæller, at det er en misforståelse. For det første er vingerne aftegnet meget regulært. For det andet ser begge vinger ens ud. Og for det tredje er nogle af fuglens ’flyvefjer’ flækket lidt af, så det bliver tydeligt, at der gemmer sig et lag lange fjer nedenunder.

De måger og krager, vi møder i dag, har en fælles dinosaur-forfar. Den havde specielle primitive vinger, som den slog ud og brugte til at svæve, når den sprang fra trætop til trætop.

Det viser nye undersøgelser af 155 millioner år gamle fugle- og dinofossiler, beretter dansk forsker. Fossilerne åbenbarer, at vingerne på de moderne fugles forfædre så anderledes ud end hidtil antaget. Et faktum, som støtter en ellers undervurderet teori om, hvordan fuglene lærte at flyve.

»Vores studier af fjerene på de tidligste vinger viser, at dinosaurer lærte at flyve ved at klatre i træer og hoppe fra træ til træ.«

»Til at starte med udviklede fjer sig for at kunne øge overfladearealet af dinosauren, så den kunne svæve længere. Meget senere i udviklingen kunne de komme endnu længere ved at flappe med forlemmerne, og til sidst kunne de flyve,« siger Jakob Vinther, lektor ved Departments of Earth and Biological Sciences, University of Bristol, til Videnskab.dk.

Se billeder af fossilerne på Videnskab.dk: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/dinoer-laerte-flyve-ved-hoppe-fra-trae-til-trae

Forskerne har gjort deres opdagelse ved at undersøge fossiler fra to af fuglenes forfædre, der levede i Jura-tiden:

· Archaeopteryx – en meget tidlig slægtning til fuglene. Fossilet var det såkaldte Berlin-fossil, der blev fundet af en tysk stenbrudsarbejder i midten af 1870erne.

· Anchiornis – en lille fjerklædt dinosaurus, som tilhører den overordnede gruppe af dinosaurer, der hedder troodonter. Det er en dinosaurusart, der først blev kendt i 2009. Som den første dinosaur fik den sin originale farvepragt rekonstrueret i 2010.

»De stammer begge fra det tidspunkt, hvor dinosaurerne udviklede sig til tidlige flyvende former, hvis efterkommere skulle gå hen og udvikle sig til de moderne fugle,« fortæller Jakob Vinther.

Læs også på Videnskab.dk:Archaeopteryx var ikke en fugl: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/archaeopteryx-var-ikke-en-fugl

Fossilerne var så fine, at forskerne tydeligt kunne se aftegninger af dyrenes fjer i den hårde sten.

Pludselig fik de øje på en vigtig detalje i Archaeopteryx-fossilets vinge, som ingen før havde bemærket.

»Både moderne fugle og Archaeopteryx har lange såkaldte ’flyvefjer’ på deres vinger – det er de fjer, der sidder yderst på vingen. Men vi opdagede en forskel i de fjer, som ligger oven på flyvefjerene: Moderne fugle har en masse korte fjer, men den ’tidlige fugl’ har i stedet flere lag af lange fjer, der er op til 90 procent af flyvefjerenes størrelse,« fortæller Jakob Vinther.

For de fleste lyder det sikkert som en ubetydelig detalje. Men Jakob Vinther og hans kollega Nicholas Longrich vidste, at sådan en vinge under ingen omstændigheder kan bruges til at flyve med. De mange lange fjer forhindrede nemlig, at dinosaurerne kunne slå med vingerne. Archaeopteryx’ vinger kunne allerhøjest bruges som en svæve-anordning.

Læs også på Videnskab.dk: Dansker fandt afgørende bevis: Meteor slog dinoer ihjel: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/dansker-fandt-afgorende-bevis-meteor-slog-dinoer-ihjel

Opdagelsen gør op med den mest dominerende hypotese om, hvordan dinosaurerne udviklede sig til flyvende fugle.

»I USA er der en dominerende gruppe palæontologer, som mener, at dinosaurerne slet ikke bevægede sig op i træerne. I stedet løb de rundt på jorden, hvor de lærte at flappe med forlemmerne. Efterhånden udviklede de så evnen til at sætte af, og derfra lærte de at flyve med de vinger, de have udviklet.«

»Men vores opdagelse sætter spørgsmålstegn ved dén hypotese,« siger Jakob Vinther.

Det nye syn på fugle-forfædrenes vinger peger – sammen med andre fossiler – i klar retning af træ-klatrer-hypotesen.

»I Kina har man for eksempel fundet en såkaldt Microraptor. Den har fire vinger – altså både fjer på armene og på benene.«

»Men bagbenene har den med 100 procents sikkerhed ikke brugt til at blafre med, for det havde den ikke muskulatur til. Det faktum tyder på, at den brugte fjerene til at holde sig svævende, og at disse former udviklede fjer for at skabe et stort overfladeareal,« siger Jakob Vinther.

Læs mere og se fossilerne på Videnskab.dk: http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/dinoer-laerte-flyve-ved-hoppe-fra-trae-til-trae