Din kat er naturens skræk

Katte æder enorme mængder af fugle og andre vilde dyr, viser ny undersøgelse.

Katte er rovdyr, og ser de deres snit til det, dræber de gerne en vild fugl eller to.

Men hvor mange vilde dyr dræber katte, og hvilken effekt har de på bestanden af vilde dyr i naturen?

Det har amerikanske forskere regnet på, og de når frem til, at såvel herreløse katte som huskatte tager godt for sig af retterne i den amerikanske natur.

Op til flere milliarder ofre per år

Faktisk er de så forslugne, at de ifølge forskerne fra Smithsonian Conservation Biology Institute dræber så meget som 15 procent af hele den amerikanske population af fugle.

I tal vurderer forskerne, at det drejer sig om 1,4-3,7 milliarder fugle årligt. Dertil kommer, at kattene dræber endnu flere små pattedyr som mus og jordegern. Mellem 6,9 og 20,7 milliarder dyr om året bliver det til.

Forskerne skønner, at der omkring 84 millioner huskatte i USA, og mange af disse får lov at komme ud. Og når de hænger ud i nabolaget, napper de helt naturligt en fugl eller et andet dyr i ny og næ. Op til 16 fugle og op til 21 små pattedyr bliver det i gennemsnit til om året.

Læg dertil bidraget fra de 30-80 millioner vilde og herreløse katte, der hver dræber op til 46 fugle og 338 små pattedyr om året.

Ifølge forskerne er det derfor måske nødvendigt at begrænse huskattenes adgang til det fri.

Omvendt anerkender de, at det er svært at gøre noget ved de vil kattes hærgen i USAs natur.

Klokken ringer på katten

De tror dog ikke på, at et totalt forbud mod katte, sådan som det bl.a. bliver diskuteret i New Zealand, er vejen frem.

I New Zealand og Australien bliver der også eksperimenteret med at indføre udgangsforbud for katte eller udstyre dem med klokker, så de dermed advarer eventuelle byttedyr om deres komme.

Argumentet er i de to lande, at det oprindelige dyreliv er særligt sårbart over for katte, fordi det er udviklet og opstået stort set uden naturlige fjender.

Katte skal også finde føde

Herhjemme er det uklart, hvor mange vilde dyr katte tager livet af. Men selv de mest velnærede huskatte har en tiger i sig, og får de mulighed for at udfolde deres instinkt, jager de.

Det forklarer vildtekspert Tommy Asferg, Aarhus Universitet.

- Rent logisk er det sådan, at herreløs katte også er nødt til at skaffe føde. Det kan de gøre ved at jage, siger han.

Tommy Asferg har selv to staldkatte, og de "tager en fugl eller to i haven", som han udtrykker det.

- Men der er stadig masser af fugleliv, understreger han.

Ifølge vildteksperten er problemet ikke at finde ud af, hvor meget katte og andre rovdyr spiser i naturen. Problemet er at finde ud, hvilke konsekvenser de har for naturen.

- Det er meget ressourcekrævende at finde ud af, siger han.