Danskere beviser, at Mars har haft vandløb

Danske Niels Bohr-forskere har været med til at levere det hidtil bedste bevis på, at der har været rindende vand på Mars. Det sparker nyt liv i teorien om, at der har været liv på planeten.

Mars-roveren Curiosity har taget billeder af sten på planetens overflade, som bl.a. danske forskere nu har analyseret. Konklusionen er, at der har eksisteret rindende vand på Mars' overflade, og det giver ny næring til spekulationerne om, hvorvidt der engang har eksisteret liv på planeten. Foto: AFP PHOTO / NASA/JPL-Caltech

For et par milliarder år siden var planeten Mars betydeligt mere gæstfri, end den er nu. Ørkenplaneten havde ikke bare højere temperatur og lufttryk end i dag, men også vandløb på størrelse med danske åer. Det har forskere nu konkluderet ud fra billeder, som Mars-roveren Curiosity knipsede på planetens overflade tilbage i september. Billederne viser nemlig sten, som over en længere periode er blevet slebet glatte af rindende vand.

Danske forskere ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet deltog i projektet, som kort fortalt gik ud på at analysere formen på hver enkelt af de over 900 sten på billederne. Ud fra analysen har man desuden kunnet sige, at vandløbet har været mellem ti centimeter og en meter dybt, og at det har eksisteret i »mange år«.

Nu er det som bekendt ikke første gang, forskere har fundet beviser på, at der har været vand på Mars, og derfor er det første spørgsmål, der melder sig, hvor stort dette nye fund egentlig er.

»Nu er jeg jo Mars-nørd, så hver gang, noget nyt bliver bevist, er det stort for mig. Der har tidligere været stærke indikationer på, at der har været rindende vand på Mars’ overflade, men det her er et utvetydigt bevis. Derfor er det selvfølgelig stort. Men det er jo ikke noget, der vælter hele teorien om, hvordan der har set ud på Mars,« siger Morten Bo Madsen, lektor og leder af Mars-gruppen på Niels Bohr Institutet.

Større chance for liv

Morten Bo Madsen og de andre forskere får i dag offentliggjort deres fund i det anerkendte videnskabelige tidsskrift »Science«. I artiklen står der blandt andet, at »fundet øger sandsynligheden for, at der tidligere har været et beboeligt miljø på Mars.«

Og det er her, det begynder at blive interessant.

»Det her øger muligheden for, at der er eller har været andet liv end os i rummet. Vand er en forudsætning for liv, og vi ved, at der på Mars er andre forudsætninger til stede såsom kulstof og en energikilde,« siger Morten Bo Madsen.

Han mener, at muligheden for at finde liv i rummet er en stor drivkraft for rumprogrammerne. Grunden til, at Mars har fået så stor opmærksomhed, er netop, at planeten kan have huset andre livsformer – og ligger »lige i vores baghave«.

Thore Bjørnvig, som er mag.art. i religionsvidenskab og forsker i astrokultur, mener også, at den brede interesse for rummet i høj grad bunder i eftersøgningen af andre livsformer.

»Det er klart, at hvis man beviser, der har været vand og et varmere klima, så kan man begynde at nærme sig indicier på, at der har været liv. Og med det vil vi have et sammenligningsgrundlag for, hvordan liv udvikler og spreder sig,« siger han.

Selv om man for længe siden opgav tanken om at finde intelligent liv på Mars, så mener han alligevel, at en del af fascinationen udspringer af muligheden for at finde andre civilisationer.

»Den store fascination består i, om vi er alene eller ej. Siden neandertalerne uddøde, har vi jo ikke haft andre intelligente arter at sammenligne os med. Derfor tror jeg, at vi, siden det store verdensrum har åbenbaret sig for os, har søgt efter noget derude at sammenligne os med og forstå os selv ud fra,« siger han.