Videnskab.dk

Danske forskere finder ny dør ind til hjernens funktion

Vi skal formentlig til at tænke helt anderledes om, hvordan hjernen fungerer: Vores følelser og tanker er muligvis ikke kun styret af hjernens nerveceller, antyder en ny undersøgelse.

Hvad skaber vores bevidsthed, følelser og tanker? I lang tid har forskere troet, at disse opstår i hjernens nerveceller, men en ny undersøgelse peger på, at det også kunne være nogle helt andre celler.

Hjerneforskere har tidligere troet, at svaret på, hvordan hjernen skaber vores mentale funktioner – såsom bevidsthed, tanker og følelser – alene lå i nervecellerne, neuronerne.

Neuronernes elektriske signaler var nemlig de eneste, der var hurtige nok til at kunne være den skabende årsag til vores mentale aktivitet – troede man.

Nu viser en ny dansk undersøgelse, udgivet i det videnskabelige tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences, at astrocytterne, der også findes i hjernen, har en så hurtig respons, at de kommer op på siden af neuronerne. De kan derfor også være årsag til, at vi kan føle og tænke. Det skriver Videnskab.dk

»Vores undersøgelse peger på, at man ikke længere kan studere, hvordan hjernen skaber mentale funktioner uden at tage astrocytterne med i beregningerne,« siger Barbara Lykke Lind, postdoc på Institut for Neurovidenskab og Farmakologi ved Københavns Universitet. Hun fortsætter:

»Man kan blive fristet til at sige, at resultatet åbner døren for en bedre forståelse af, hvordan hjernen hænger sammen og hvordan mentale fænomener som følelser opstår.«

Barbara Lykke Lind var den primære forsker bag undersøgelsen.

Læs også hos Videnskab.dk: Antidepressiv medicin genopbygger hjernen

Hjerneforskningen skal sadle om

Det har været den gængse opfattelse blandt hjerneforskere, at alle andre celletyper i hjernen end neuroner er for langsomme i deres kommunikation til at kunne gøre andet end give næringsstoffer til neuronerne. Men Barbara Lykke Linds forskning peger altså på, at det forholder sig anderledes.

»Man har troet, at astrocytter først reagerede efter mange signaler mellem nervecellerne. En reaktion, der svarer til flere sekunder. Det er for langsomt til at kunne spille nogen direkte rolle i skabelsen af mentale fænomener,« siger hun.

I undersøgelsen viser Barbara Lykke Lind og hendes kollegaer, at astrocytceller i musehjerner ophober en elektrisk ladet calcium-ion, i næsten samme øjeblik som en neuron signalerer til en anden neuron.

»Det går så hurtigt, at cellerne responderer med den hastighed, man mener, der skal til, for at de kan spille en direkte rolle i skabelsen af mentale fænomener.«