400.000 piger kan dø af A-vitamin-tilskud

Hundredtusindvis af piger risikerer at dø, hvis WHO som planlagt giver dem A-vitamintilskud ved fødslen, viser nyt stort dansk studie af børn i Afrika.

I mange fattige lande er A-vitaminmangel et stort problem i befolkningen, og derfor planlægger Verdenssundhedsorganisationen (WHO) at give alle småbørn tilskud af vitaminet.

Men mens A-vitamin gavner drengebørn, øger tilskud med vitaminet dødeligheden markant blandt piger, viser et nyt, dansk studie, ifølge videnskab.dk.
En dansk forskergruppe har i 12 måneder fulgt 1.700 børn fra det vestafrikanske land Guinea-Bissau, og børnene fik enten A-vitamintilskud eller placebo.
Og studiets resultater var tydelige:
»Giver man A-vitamin ved fødslen, har det ingen effekt på dødeligheden overordnet set. Deler man det til gengæld op og kigger på drenge og piger separat, kan man se, at det er decideret skidt for pigerne,« siger Christine Stabell Benn, afdelingslæge ved Statens Serum Institut og leder af den danske forskergruppe.

Øger dødeligheden 

Studiets resultater er næsten identiske med en tilsvarende undersøgelse, som samme forskergruppe stod bag i 2008.

En metaanalyse af de to studier viser, at dødeligheden blandt piger stiger med 41 procent, når de får A-vitamin ved fødslen.

Og det kan betyde op mod 400.000 ekstra dødsfald om året blandt piger i de fattige lande, hvis WHO som planlagt begynder at give A-vitamin til alle nyfødte, siger Christine Stabell Benn til videnskab.dk.

A-vitamin og vaccine er en farlig cocktail

Sandsynligvis skyldes de negative konsekvenser ved A-vitmamintilskud til piger, at tilskuddet er en farlig cocktail sammen med DTP-vaccine (vaccine mod difteri, stivkrampe og kighoste, red.), vurderer forskerne.

»Vi tror, at effekten af A-vitamin bliver negativ, når pigerne begynder at få DTP-vaccine i 1-5-måneders-alderen,« siger Christine Stabell Benn til videnskab.dk.

Dødeligheden øges nemlig med hele 80 procent blandt piger, der først har fået tilskud af A-vitamin og derefter DTP-vaccine, viser studiet.

De danske resultater er offentliggjort i det velansete tidsskrift BMJ. WHO har endnu ikke taget resultaterne til efterretning.