22 kinesiske togtimer er blevet til 8

Kineserne har onsdag morgen sat gang i verdens længste lyntogstrækning, som halverer rejsetiden for millioner af kinesere.

Der ventes på perronen i Beijing.
Der ventes på perronen i Beijing.

Kineserne bare tromler derudad, og den ældgamle opfindelse af jernbanen synes mere moderne end nogensinde før i kampen om klodens ressourcer.

For mens danskerne sov julerusen ud, steg kineserne på verdens længste højhastighedsstrækning, hvis afstand udgør hele 2.298 kilometer. Det første tog blev onsdag sendt af sted under stor folkelig bevågenhed og live-transmission fra perronen i Beijing.

Højhastighedstogene halverer rejsetiden fra nord til syd mellem de to kinesiske storbyer Beijing og Guangzhou, der begge huser millioner af indbyggere.

Gennemsnitsfarten er 300 kilometer i timen, og strækningen tager i alt otte timer - en rejse der førhen tog 22 timer.

- Højhastighedsbaner er nødvendige for national udvikling, for folket og den regionale kommunikation. Mange lande har sat skub i deres økonomier ved at udvikle højhastighedstog, sagde Zhou Li, leder af ministeriet for viden og teknologi, ifølge Reuters.

Det kinesiske ministerium for jernbaner regner med at bruge, hvad der svarer til 570 milliarder kroner på jernbaner i 2012, og staten planlægger at anlægge højhastighedsbaner til Rusland og Sydøstasien.

En potentiel dødsrute

Men inden kineserne glæder sig for tidligt, bør de tage forbehold for sikkerhedsniveauet og de mange tragiske togulykker de senere år. I juli 2011 stødte to lyntog sammen, som dræbte 40 mennesker og sårede 200 andre - en tragedie som rejste bekymring for sikkerheden af det hurtigt voksende jernbanenet.

Kinesernes ambitioner om højhastighedsbaner tog sin begyndelse i 2007, og i 2010 havde de tilbagelagt 8.358 kilometer togskinner. Målet er 16.000 kilometer skinner i år 2020.

Fra KBH til Hamborg på to timer

Herhjemme kan vi også være med. I efteråret erklærede politiske ledere fra danske, svenske og tyske regioner, at overgangen fra Hamborg til København maksimalt må tage 2,5 timer, når Femernbroen står færdig.

Danmark har allerede investeret i ny Storstrømsforbindelse og en tosporet forbindelse fra Ringsted til Rødby i sin iver for at nå målet om højhastighed på de danske øer.

Gravemaskinerne til Femern-byggeriet forventes at tages i brug foråret 2013.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.