Bliver man mere voldelig af junkfood?

Er der en sammenhæng mellem den føde man indtager og personens voldelige tendenser? Det skal britisk forsøg blandt indsatte i fængsler og institutioner forsøge at vise. Pilotundersøgelse antyder en sammenhæng.

Forskere fra Oxford University vil undersøge om vitaminrig kost nedsætter voldelige tilbøjeligheder hos indsatte i britiske fængsler og institutioner.

En pilotundersøgelse blandt 231 indsatte gennemført i 2002 mere end antyder, at det forholder sig sådan.

Blandt de indsatte der fik vitamintilskud i kosten, faldt tilfældene af indberettede voldstilfælde med en tredjedel.

Vil reducere voldstilfælde i samfundet
Den nye undersøgelse skal gennemføres blandt 1.000 mandlige indsatte i alderen 16 til 21 år, rapporterer avisen The Independent. De indsatte vil enten få normal fængselskost eller kost tilsat vitaminer.

Forskernes tese er, at den øgede konsumering af junkfood i samfundet som helhed gennem det seneste halve århundrede har ført til øget voldelighed blandt briterne.

Og professor i psykologi John Stein fra Oxford siger:

- Hvis man kan drage de konsekvenser af undersøgelserne, vil det betyde, at man kan nedbringe voldsepisoderne i fængslerne med mellem en tredjedel og en fjerdedel, og man vil kunne reducere voldstilfældene i samfundet med en tredjedel. Det vil have en enorm økonomisk betydning, siger han.