Windows-tavler vil være mest interessante for virksomheder

Interessen for Windows 8-tavler vil være større blandt virksomheder end forbrugere, mener analyseselskabet Gartner, der dog ikke tror, at Microsoft foreløbig kan vælte Apple og Google af pinden.

Gartner fremlagde i denne uge en rapport om det, der kaldes »consumerization of IT« - fænomenet med, at produkter beregnet til forbrugermarkedet i stadig større grad finder vej til virksomhederne.

Tavlecomputere baseret på Microsofts nye Windows 8-platform vil ifølge analyseselskabet foreløbig ikke være i stand til at overtage hverken første- eller andenpladsen fra Apple og Android.

Læs også: Microsoft sætter alt på et bræt med Windows 8

På virksomhedsmarkedet vil Windows 8 indtage tredjepladsen på tavle-markedet efter Apple og Android frem til 2016, og der vil være mere interesse blandt virksomhederne end blandt forbrugerne, mener Gartner. Analyseselskabet mener, at vejen til virksomhederne for Windows 8 vil være gennem tavle- og hybridløsninger, og de estimerer, at den kombinerede markedsandel på Windows 8-tavler og ultrabook-PCer i virksomheder vil nå 39 procent i 2016.

Kraftig vækst på tavler

Ifølge Gartner vil der blive købt 821 millioner smartphones og tavlecomputere i 2012, og salget vil stige til 1,2 milliarder i 2013. Samlet vil smartphones og tavler stå for 70 procent af alle enheder, der bliver solgt i år.

Læs også: Windows 8-salget går strygende

»For de fleste virksomheder vil smartphones og tavlecomputere ikke erstatte PC'er fuldstændig, men den store udbredelse af smartphones og den stigende popularitet af tavler ændrer måden, virksomheder ser på strategien for denne type enheder, samt hvordan forbrugerne omfavner disse enheder,« siger Carolina Milanesi fra Gartner.

Gartner forudser, at to tredjedele af alle, der i 2016 arbejder mobilt, vil have en smartphone, mens 40 procent af arbejdsstyrken til den tid vil være mobil. Tavlecomputere vil være den vigtigste drivkraft bag denne udvikling.

Læs også: Førstehåndsindtryk: Et døgn med Windows Phone 8

I 2012 vil virksomheders køb af tavler nå 13 millioner enheder, og det vil blive mere end tredoblet i 2016 – til 53 millioner enheder.

Mere Android i virksomhederne

I dag er 34 procent af alle smartphones, der købes af virksomheder i Nordamerika og Europa, baseret på Android. I 2016 forventer Gartner, at dette tal vil stige til 56 procent. I 2010 var der nærmest ingen virksomheder, der satsede på Android.

»Det store udvalg af mærker og produkter i forskellige prisklasser, som Androids økosystem i dag tilbyder, gør, at de henter brugere. Mens Apple har været dem, der har fået markedet til at bevæge sig, så er Google hurtigt blevet deres største rival,« siger Milanesi. Hun mener desuden, at RIM, der står bag Blackberry, står overfor store udfordringer, hvis de skal formå at vinde den stærke position tilbage, de tidligere havde hos virksomheder.

Gartner advarer dog også mod, at den stigende udbredelse af Android i virksomheder fortsat vil betyde udfordringer for IT-afdelingerne, når det kommer til sikkerhed og administration.

Læs også: Microsoft bekræfter: Flere dimser på vej

Læs artiklen på amobil.no

Oversat af Janus Bødker.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.