Virksomhederne vælger iPhone, de ansatte vælger Android

Når virksomheder køber arbejdstelefoner til sine ansatte, vælger de to ud af tre gange en iPhone frem for en Android-mobil. Android er dog klart mest populær, når de ansatte selv får lov at vælge.

Apples iPhone og Android-baserede mobiltelefoner vil i løbet af 2012 have erstattet BlackBerry som de mest populære telefoner i virksomheder verden over, viser en ny rapport fra IDC, som InfoWorld har fået indsigt i.

Læs også: Her er de perfekte mobiler til under juletræet

I rapporten, der omhandler brug af mobiltelefoner i virksomheder, fremgår det, at selv om mobiler med Android topper listen over de telefoner, som de ansatte selv køber, så er det iPhonen, der er mest populær, når virksomhederne køber ind. IDC skriver i rapporten, at virksomheder indkøber mobiltelefoner i »et stort omfang«.

IDC adskiller mellem telefoner købt af virksomheder og telefoner købt af ansatte, som selv må vælge hvilken arbejdstelefon, de foretrækker.

Dobbelt så mange iPhones

Ifølge IDC vil der blive solgt 351,9 millioner Android-mobiler til forbrugere inden udgangen af 2012, mens der vil blive solgt 87,7 millioner til privatpersoner, der også vil bruge dem i jobsammenhæng. Virksomhederne selv vil indkøbe 15,1 millioner mobiltelefoner med Android.

Læs også: Tre af fire telefoner er med Android

Til sammenligning vil Apple sælge 78,6 millioner iPhone-enheder til almindelige forbrugere, 37,1 millioner til ansatte, der også skal bruge den som arbejdstelefon, og hele 31,1 millioner iPhones vil blive købt ind af virksomhederne selv.

Der bliver med andre ord indkøbt dobbelt så mange iPhones som Android-smartphones af virksomhederne til trods for, at der samlet set bliver solgt væsentlig flere mobiltelefoner med Android.

Hvis vi lægger virksomhedernes Android- og iPhone-indkøb sammen, så vil de for første gang overgå salget af BlackBerry.

»BlackBerry fortsætter med at være den gyldne standard for sikkerhed,« skriver IDC i rapporten, men de fastslår samtidig, at faldende interesse blandt forbrugere og udviklere gør, at denne platform er mindre levedygtig på sigt.

IDC mener, at Apples popularitet på forbrugermarkedet og deres stramme sikkerhedsmodel gør iPhonen til et naturligt valg for virksomhederne, selv om rapporten også bemærker, at Apples strenge regler for implementering af applikationer og administration kan være frustrerende for mange virksomheder.

Læs også: Så blev iPhonen størst igen

Læs artiklen på mobilen.no

Oversat af Janus Bødker.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.