Virksomheder finder vej til din Facebook-væg

Med en ny annoncetjeneste kan virksomheder reklamere direkte på kundernes Facebook-vægge. Det er ulovligt, vurderer en ekspert i persondataret.

Når du oplyser din e-mailadresse i forbindelse med køb på nettet, kan butikkerne fremover følge dig helt ind på din Facebook-væg og reklamere direkte i din newsfeed. Det sørger en ny annoncetjeneste på Facebook for, skriver Forbrugerrådets magasin, Tænk.

Folkene bag det sociale medie giver med den nye tjeneste, Custom Audience Targeting, virksomhederne mulighed for at få detaljeret viden om de tre millioner Facebook-brugere, der er i Danmark.

Du oplyser som forbruger din e-mailadresse rigtig mange gange, når du handler online, får kundekort i et supermarked eller tegner et abonnement hos et fitnesscenter. Og e-mailadressen er guld værd for for virksomheder og onlinebutikker, som kan bruge den til at finde ud af, om du har en profil på Facebook.

Så er det lige meget, om du for længst har forladt supermarkedet eller klikket væk fra onlinebutikken, for virksomhederne kan nu finde din profil og reklamere på din væg, også selv om du ikke har givet dem lov til at kontakte dig med tilbud.

- Det vil klart være ulovligt. En forretning må gerne indsamle personoplysninger med det formål at markedsføre sig over for sine kunder. Men det står direkte i persondataloven, at virksomheder ikke må videregive oplysninger om kunderne til en anden virksomhed til brug for markedsføring, siger lektor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet og ekspert i persondataret, Charlotte Bagger Tranberg, til Politiken.

Hvis annoncørerne overlader telefonnumre og e-mailadresser fra deres kundekartoteker til Facebook, tilbyder det sociale medie at samkøre disse data med Facebooks egne. På den måde kan kunder med en Facebook-profil identificeres, så virksomhederne kan målrette deres annoncer til personer, der tidligere har vist interesse for deres produkter.

Seniorjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet vurderer, at det nye initiativ er for vidtgående.

- Vi undersøger nu, hvordan tjenesten harmonerer med de danske regler. Så vidt vi kan se, bliver brugerne ikke inddraget, når oplysninger videregives til Facebook, og de kan heller ikke undgå den skræddersyede reklame direkte ind i newsfeeden. Forbrugernes adfærd i den fysiske verden smeltes nu sammen med ens bevægelser online via Facebook, siger hun til Tænk.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.